Braksuccé för ny Oumph!-korv på Vegovision

I helgen visade svenska varumärket Oumph! sin nya korv, The Banger på Vegovision i Stockholm. Det blev en omedelbar succé med långa köer runt båset för att få prova den nya produkten. Lansering är planerad under våren 2020.

-Vi har arbetat under en lång tid för att få fram en växtbaserad korv som kan mäta sig med vilken annan premiumkorv som helst. Den ska ha alla de klassiska attributen som man associerar med en kvalitetskorv; korvskinn, bra konsistens, saftighet och en välbalanserad rökighet. Vi känner oss otroligt stolta över slutprodukten som vi utvecklat säger Hans Mathiason, Head of Taste and Texture på Food for Progress.

Två av personerna som fick smaka på korven under Vegovision var topp-bloggarna Amelia och Emma på Vegansk Matlåda.

-Den här korven är helt klart en game changer. Här har det varken kompromissats med smak eller konsistens, speciellt förhållandet mellan korv och skinn är klockrent. Såna här grymma nyheter i butikshyllorna är varmt välkomna och viktiga för att göra vegoalternativ ännu mer attraktiva.

The Banger är baserad på soja och har en lätt rökighet som gör att den passar både traditionellt serverad med bröd men även till grytor och pastarätter. Korven har ett skinn gjort av alger som ger ett välbekant knack.

-Vi på Food for Progress var kort sagt trötta på sojakorvar som inte håller måttet och tycker att konsumenterna förtjänar en riktigt bra växtbaserad korv, därför tog vi fram The Banger. Vi nöjer oss inte med att en vegan byter varumärke utan förändring sker när produkter attraherar den stora och växande massan av flexitarianer, och vi är övertygade om att denna korv gör just detta säger Victoria Norviit, Brand and Category Manager.

För mer information, kontakta gärna:

Victoria Norviit, Brand and Category Manager på Food for Progress,

victoria.norviit@foodforprogress.com, +46 (0) 76 669 68 05

• Mat, dryck

Food for Progress, företaget bakom Oumph!, är ett svenskt livsmedelsföretag som förenas i drivkraften att skapa god, nyttig och klimatsmart mat som räcker för alla människor på jorden. Företaget har de senaste åren rönt stora framgångar med utmärkelser som Livsmedelspriset 2015Årets Dagligvara 2016 och World Food innovation Award 2019. Oumph! finns idag förutom i Norden bland annat i Storbritannien.