Svenska Oumph! förvärvas av det globala livsmedelsföretaget the LIVEKINDLY co.

Stockholm | 17 juni 2020 - The LIVEKINDLY co. är en företagsgrupp som består av både väletablerade och nystartade varumärken med siktet inställt på att bli världsledande inom växtbaserad mat. Idag tillkännager the LIVEKINDLY co. förvärvet av det prisbelönta svenska varumärket Oumph! Med detta köp befäster the LIVEKINDLY co. sin ambition att leda den världsomspännande livsmedelsrevolutionen med fokus på växtbaserade köttalternativ.

Oumph! grundades 2015 av Food for Progress, ett innovativt svenskt livsmedelsföretag som arbetar för att skapa ett hållbart och säkert livsmedelssystem världen över. Food for Progress samarbetar med Sveriges forskningsinstitut (RISE) för att utveckla bättre växtbaserade ingredienser.

I en kategori som domineras av 'free from'-budskap sticker Oumph! ut med sitt disruptiva varumärke samt produkter med unik smak och konsistens, och har på så sätt lyckats driva nya konsumenter till kategorin även utanför de smalare vegan- och vegetarianmålgrupperna.

Sedan lanseringen i Sverige har Oumph! blivit en favorit hos en bred och snabbt växande målgrupp i hela Norden, Storbritannien, Irland samt Nederländerna. Varumärket har haft en stark försäljningsutveckling och rapporterade under första kvartalet 2020 en tillväxt på 40% över alla marknader, jämfört med samma period förra året.

The LIVEKINDLY co´s ledning består av några av världens främsta veteraner inom livsmedelsindustrin. Målet med the LIVEKINDLY co. är att leda det växtbaserade livsstilsskiftet och göra det till 'det nya normala'. Detta görs genom att bygga en plattform av grundar-ledda växtbaserade varumärken inklusive The Fry Family Food Co., LikeMeat, Oumph! samt den digitala medieplattformen, LIVEKINDLY.

- The LIVEKINDLY co. leder en rörelse för att bygga en mer hållbar framtid genom vår portfölj av varumärken - som alla skapar utsökt, hälsosam växtbaserad mat - samt genom vårt ekosystem med likasinnade syftesdrivna partners, säger Kees Kruythoff, VD och ordförande för the LIVEKINDLY co.

Kruythoff säger vidare:

- Att välkomna Oumph! till LIVEKINDLY co-familjen var ett naturligt nästa steg i vår utveckling. Deras engagemang för kvalitativa växtbaserade produkter och omtanke för planeten speglar vårt eget synsätt, och nu vill vi accelerera omställningen tillsammans för att göra den växtbaserade livsstilen till det nya normala.

Anders Wallerman, medgrundare av Food for Progress och Oumph! kommenterar:

- Sedan Oumph! grundades för fem år sedan har det varit en fantastisk resa. Jag är otroligt stolt över det arbete som vårt team har gjort för att skapa exceptionellt välsmakande växtbaserade livsmedelsprodukter.

Wallerman fortsätter:

- Från den allra första dagen har vår ambition varit att få fler människor att vilja äta växtbaserad mat, vilket är både hälsosamt och mer hållbart för vår miljö på lång sikt. Jag ser fram emot att samarbeta med Kees och hans team för att introducera nya och befintliga produkter till fler människor runt om i världen.

Food for Progress kommer efter transaktionen gällande Oumph! att fortsätta utveckla och producera produkter och nya hållbara koncept. En investering i en ny växtbaserad produktionsanläggning kommer att göras för att stärka positionen som produktionspartner för private label och andra varumärken. Det kommer också fortsättningsvis finnas ett samarbete med the LIVEKINDLY co. och Food for Progress inom både innovation och produktion.

Oumph! finns idag i hela Norden, Storbritannien, Irland och Nederländerna. I Sverige finns Oumph! på alla större rikstäckande kedjor inom dagligvaruhandeln samt på ett stort antal restaurangmenyer över landet.

Växtbaserad tillväxt i Sverige

Växtbaserad mat har benämnts som en av de största mega-trenderna inom mat de senaste decennierna. Managementkonsultfirman A.T. Kearney har gjort en bedömning att den årliga tillväxten inom växtbaserad mat kommer att ligga på mellan 20-30% under många år framöver.

Den genomsnittliga tillväxten för den växtbaserade kategorin i Sverige har legat på över 15 % i snitt över de tre senaste åren, vilket gör det till en av de snabbast växande kategorierna i dagligvaruhandeln enligt data från Nielsen.

Om the LIVEKINDLY co.

The LIVEKINDLY co. har förvärvat både väletablerade och nystartade varumärken inom växtbaserat, vilket inkluderar The Fry Family Food Co, LikeMeat, Oumph! och den digitala medieplattformen LIVEKINDLY.

The LIVEKINDLY co. har som ambition att omvandla det globala livsmedelssystemet och är det enda bolaget inom växtbaserad mat som har ägande och är verksamma i hela produktionskedjan. Strategiska partnerskap har etablerats inom både odling, produktion och distribution och investeringar har gjorts i infrastruktur för att omvandla traditionella köttproduktionsanläggningar till växtbaserad produktion.

The LIVEKINDLY co. och dess portfölj av varumärken skapar utsökt växtbaserad mat utan behov av djur eller utarmning av naturresurser. Vi tar det goda dit det hör hemma - på din tallrik.

• oumph!

Varumärket Oumph! är skapat av Food for Progress. Food for Progress grundades 2014 av Anders Wallerman och Anna-Kajsa Lidell och är ett svenskt livsmedelsföretag som förenas i drivkraften att skapa god, nyttig och klimatsmart mat som räcker för alla människor på jorden. Företaget har de senaste åren rönt stora framgångar med utmärkelser som Livsmedelspriset 2015Årets Dagligvara 2016 och World Food innovation Award 2019. Oumph! finns idag i hela Norden, Storbritannien, Irland och Nederländerna.