Jämförelse bild hållbarhetsfaktor mellan vanlig matlåda och FoodEcoBox

Pressmeddelande -

FoodEcoBox revolutionerar matförvaring i hushållen - Matsvinnet minskas genom förlängd hållbarhet.

STOCKHOLM, SVERIGE

Klimatpåverkan - Matsvinn i hushållen

Matsvinn är en global utmaning som påverkar både miljön och klimatet och uppstår i hela livsmedelskedjan, från produktion till konsumtion. Matsvinn står för mellan 8-10 procent av allt utsläpp av växthusgaser i världen. Vore det ett land skulle det vara den tredje största utsläpparen av växthusgaser, efter Kina och USA. Enligt Livsmedelsverket är det i hushållen som med sina över 60% står för den absolut största delen av matsvinnet. Årligen slänger svenska hushåll bort 710 000 ton mat helt i onödan vilket har en betydande påverkan på klimatet, miljön och ekonomin.

Ändå får matsvinnet begränsat med utrymme i den offentliga debatten om klimatet. Det är avgörande att minska matsvinnet för att bekämpa klimatförändringarna. Det är därmed dags att adressera och ta itu med detta problem på allvar genom att öka medvetande graden hos befolkningen men även tillhandahålla konkreta, enkla och smidiga verktyg för att den enskilda konsumenten ska kunna bidra i sina respektive hushåll.

Så minskar du matsvinnet i hushållen

- FoodEcoBox, en innovativ aktör inom hållbara matförvaringslösningar, lanserar nu sina smarta vakuummatbehållare. Med en kombination av stilren nordisk design och vakuumteknologi, erbjuder FoodEcoBox en helt naturlig lösning för att minska matsvinn och främja hållbar konsumtion.

FoodEcoBox strävar efter att bidra till en mer hållbar värld genom att minimera matsvinn i hushåll och minska koldioxidutsläpp. Genom att extrahera ut syret ur behållarna och därmed vakuum försegla maten bromsas förruttnelseprocessen in och bevarar smak, färskhet och näringsvärde längre, samtidigt som hållbarheten ökar mellan två till fem gånger jämfört med en vanlig matlåda, beroende på råvara, helt naturligt utan några tillsatta ämnen.

Vårt mål är att förändra hur människor förvarar mat hemma. Genom att använda våra vakuumbehållare kan konsumenter minska sitt matsvinn och samtidigt njuta av färskare och mer näringsrik mat samtidigt som man sparar pengar genom minskade matkostnader, säger Jacob Carnerö, VD på FoodEcoBox.

FoodEcoBoxs smarta vakuumbehållare är inte bara praktiska, de är också estetiskt tilltalande och passar perfekt in i det moderna köket. Med sin rena nordiska design och högkvalitativa material, erbjuder de en elegant och hållbar lösning för matförvaring.

FoodEcoBox riktar sig till miljömedvetna individer och hushåll som är intresserade av att minska matsvinn, främja hållbara metoder och bevara kvaliteten på sin lagrade mat. Företaget strävar efter att öka medvetenheten om fördelarna med sina vakuumförvaringsbehållare, lyfta fram deras hållbarhets funktioner och utbilda konsumenter om att minska matsvinn.

Vi uppmanar alla att göra sin del för att minska matsvinnet. Genom att välja FoodEcoBox och andra liknande initiativ kan vi tillsammans skapa en mer hållbar framtid.

För pressfrågor, vänligen kontakta:

Jacob Carnerö Grundare och VD, Telefon: 070-922 93 00 E-post: jacob@foodecobox.com

Om FoodEcoBox:

FoodEcoBox är ett svenskt varumärke som utvecklar smarta ekologiska matlådor med vakuumteknologi. Målet är att bidra till att halvera matsvinnet i hushållen och restauranger till 2030 på ett naturligt sätt genom att tillhandahålla en smidig och konkret lösning som är tillgänglig för samtliga hushåll och enkel att använda för alla.

Matlådorna från FoodEcoBox finns att köpa på företagets hemsida www.foodecobox.com både som konsument och återförsäljare. För mer information om FoodEcoBox och dess fördelar, besök www.foodecobox.com eller följ företaget på sociala medier.

Läs mer om ökade hållbarhetsfaktorn, besök: https://www.foodecobox.com/fakta