Designern Per Holknekt skapar klädkollektion för foodora

Designern Per Holknekt skapar klädkollektion för foodora

Q-handelsbolaget växer och svenskarnas behov av snabba hemleveranser ökar nästintill omättligt. För att möta det stora behovet behöver foodora anställa fler bud och ambitionen är att få fler kvinnor att söka arbete hos foodora. Ett led i arbetet är att anlita den välrenommerade kläddesignern Per Holknekt, som bland annat startat företaget Odd Molly och designat kläder åt celebriteter runt om i världen.

Per Holknekt kommer ta fram unik design för just kvinnliga bud. En design som ska passa kvinnor, då utrustningen idag är unisex och behöver förändras i form och mått. Syftet med att få fler kvinnor att söka jobb hos foodora är främst att q-handelsbolaget flotta behöver växa men också att öka jämställdheten. Kläderna kommer börja användas under nästa år.

Idag har foodora runt 300 anställda kvinnor som arbetar som bud, en siffra som bolaget vill fyrdubbla. Totalt har bolaget över 5000 anställda bud i Sverige.

- Efter att ha varit med och skapat kläder som burits av celebriteter som Heidi Klum, Helena Christensen, Marie Osmond, Isabella Scorupco, Kelly Osbourne och självaste prinsessan Viktoria m fl så kändes uppdraget för foodoras kvinnliga bud som ett självklart nästa steg uppåt i karriären för mig, säger Per Holknekt, entreprenör och designer och fortsätter;

- Jag ser det som en självklarhet att de kvinnliga budens kläder ska vara specifika. Dom ska inte behöva låna ur en mansbaserad unisexgarderob. Jag tycker det är coolt med kvinnliga bud och visst ska det synas att här kommer en brud. Jag vill att kollektionen ska signalera rent och fräscht, brudigt, rätt cool och småkaxigt. Samtidigt talar vi om kvinnor med olika syn på kläder och vad som är snyggt, dessutom med varierande kroppar och silhuetter samt kvinnor som dessutom mestadels jobbar i sittande position, så jag tar lite avstamp i ridsportens funktionalitet och söker samtidigt en tidlös coolness som inte ber om ursäkt. Detta är en fantastisk utmaning där jag inbillar mig att de manliga buden kommer att bli avundsjuka, avslutar Per Holknekt.

- Det här känns verkligen spännande och jag är mycket glad över att Per Holknekt har valt att göra om våra kvinnliga anställdas kläder. Han är en person som precis som oss, tänker nytt och innovativt och jag vet att hans design kommer bli en succé. Jag hoppas genom detta att vi som arbetsgivare får fler kvinnor att arbeta för oss så vi kan växa ytterligare i samma takt som tidigare, säger Hans Skruvfors, koncernchef foodora.

Arbetet med designen har redan nu påbörjats.

foodora är idag Sveriges populäraste Q-handelsplattform för hemleverans. Bolaget finns i Norden och är en del av det globala företaget Delivery Hero med säte i Berlin. foodora har över 10 000 anslutna butiker och restauranger i Sverige. Bolaget finns på över 200 platser runt om i landet, varav över 60 platser sker hemleverans genom foodoras anställda bud.