foodora fortsätter redovisa vinst. 25 procent tillväxt och fem miljarder i omsättning

Q-handelsbolaget, som är ledande inom last mile delivery, presenterar idag sin årsrapport för 2022. Trots utmaningar på makroekonomisk nivå har bolaget fortsatt att visa tillväxt och ett starkt rörelseresultat. Året präglades av en tillväxt på 25 procent och en total omsättning på fem miljarder kronor.

foodora har varit dedikerat från början till att erbjuda snabb service till kunder över hela landet. Under 2022 har bolaget bevisat sin förmåga att hantera svårigheter och att anpassa sig till föränderliga omständigheter. Tillväxten på 25 procent stärker foodoras position som en ledande aktör inom branschen och trenden visar att det finns fortsatt efterfrågan från kunder som vill ha snabb leverans av mat och andra varor.

Omsättningen på fem miljarder kronor är ett resultat av bolagets kontinuerliga engagemang för att erbjuda innovativa tjänster och produkter till sina kunder. Bolaget har utökat sitt sortiment, samarbetat med ett brett spektrum av restauranger och byggt starka relationer med kunder och partners. Under 2022 lanserade bolaget sin tjänst i 22 städer och finns nu på över 350 platser i Sverige.

- Jag är otroligt stolt över vårt team och vår prestation under det gångna året. Att uppnå en tillväxt på 25 procent och en omsättning på 5 miljarder kronor är en bekräftelse på vår dedikation och vårt engagemang att leda förändring framåt. Trots de makroekonomiska utmaningar vi ställs inför, visar våra resultat på vår styrka och anpassningsförmåga, säger Hans Skruvfors, vd foodora

- Med tanke på den makroekonomiska situationen i Sverige är resultatet för 2022 ett styrkebesked. Det bevisar att kunderna uppskattar foodoras tjänst och att det finns en stark efterfrågan i branschen. Omsättningstillväxten är imponerande, att öka rörelseresultatet i en så pass mycket högre grad visar prov på styrka, engagemang, effektivitet och innovation hos samtliga anställda vilket glädjer mig mycket, säger Jonathan Hegbrant, finansdirektör foodora.

Året 2022 markerade också foodoras ständiga fokus på hållbarhet och innovation. Bolaget arbetade kontinuerligt med att minska sin miljöpåverkan samtidigt som utvecklingen och implementationen av nya teknologiska lösningar fortsatte. Inför framtiden ser foodora positivt på fortsatt tillväxt och utveckling. Bolaget kommer fortsätta att investera i innovation och hållbarhet för att möta de förändrade behoven och förväntningarna som finns hos svenskarna.

Sammanfattning:

Nettoomsättningen ökade med 25%
Rörelseresultatet ökade med 88%
Resultat efter skatt minskade och uppgick till -112 miljoner kronor primärt relaterat till bokslutsdispositioner.

foodora is today the Nordic region's most popular platform for home delivery. The company is located in Sweden, Norway, Finland and now also Denmark and is part of the global company Delivery Hero, based in Berlin. foodora has thousands of connected restaurants on its platform, a number that grows every day.

More information can be found at www.foodora.com