foodora market fyller ett år - slår rekord efter rekord

foodora market fyller ett år - slår rekord efter rekord

30 september 2020 slog portarna upp för den första foodora market. Butiken som var helt ny i sitt slag, som en hybrid mellan det digitala och fysiska. Butiken slog foodoras förväntningar redan efter två veckor. Nu har foodora markets blivit ett livsmedelskedja, som kommer bestå av totalt 25 stycken enheter innan 2021 är slut.

foodora tar ett starkare grepp om den nordiska livsmedelsindustrin, eftersom butikskedjan expanderar kraftigt. foodora market är butiken som nu snabbt omformar hela spelplanen för spelare inom livsmedelsindustrin och förändringen kommer att påskyndas under andra halvan av 2021.

foodora market har har över 250 personer anställda och vid årsskiftet kommer den siffran mer än fördubblas till över 500 personer. Tillväxten i foodora market kommer även leda till att hundratals extra bud kommer behöva anställas till slutet av året.

Vad har hänt under ett år?

• 11 butiker finns nu i Stockholm, Lund, Göteborg, Linköping, Uppsala, Norrköping och Malmö.
  • foodora fulfillments startar sin verksamhet i foodora markets lokaler, för att kunna erbjuda partners lagerhållning samt snabb logistiklösning genom foodora.
  • Kattmat blev en produkt om snabb seglade upp på topplistan på försäljning, nu är den dock nedpetad och i toppen ligger just nu klassiker som mellanmjölk och bananer.
  • Bolaget har sålt hundratals graviditetstest, och ett favorittillbehör i väntan på svar är glass.
  • foodora market slopar moms på kvinnliga intimprodukter.
  • En tom butikslokal kan fyllas och bli helt en fungerande butik på endast 17 timmar, då foodora preciserar och optimerar sin process löpande.
  • Vi har minskat matsvinn tillsammans med Matsmart.
  • Skärgårdsleveranser blev en verklighet genom vattenskotrar och rib boats.

Vad är ligger i pipen?

• 14 stycken nya butiker är inom kort startklara runt om i Sverige.
  • foodora kommer utöka sortimentet i samtliga butiker.
  • Åtskilliga leverantörer står på väntelistan att komma in på foodora markets med sina produkter.

- Vi har en solid plan framåt för våra foodora markets. Våra butiker och snabba leveranser fyller ett behov som ingen annan aktör tidigare har mött. Jag är stolt över att foodora är pionjärer och leder förändringen framåt, säger Hans Skruvfors, koncernchef foodora.

Om foodora market
Den första foodora markets öppnade i september 2020 i Stockholm. Därefter har etableringen av butikerna gått fort. Butikerna är uppbyggda på ett helt annorlunda sätt är den traditionella butiken. Genom data vet foodora vilka varor som säljs mest och butiken är uppbyggd efter dessa insikter. En plockning av två matkassar tar i genomsnitt endast 3 minuter.

Genom butikerna tar q-handelsbolaget ett starkare grepp kring landets städer, då fler stadskärnor blir tillgängliga för snabb hemleverans till kunder.

Foodora markets finns idag i Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Linköping, Norrköping, Uppsala och nu även Hägersten sedan förra veckan.

foodora är idag Sveriges populäraste Q-handelsplattform för hemleverans. Bolaget finns i Norden och är en del av det globala företaget Delivery Hero med säte i Berlin. foodora har över 7500 anslutna butiker och restauranger i Sverige. Bolaget finns på över 200 platser runt om i landet, varav över 60 platser sker hemleverans genom foodoras anställda bud.