foodora minskar matsvinnet tillsammans med Matsmart

foodora minskar matsvinnet tillsammans med Matsmart

Q-handelsbolaget foodora och impactbolaget Matsmart krokar arm i ett nytt samarbete. Tillsammans ska aktörerna minska matsvinnet genom foodoras egna dagligvarubutiker - foodora market. Redan idag kan kunderna rädda mat och skapa en hållbar digital mathandel.

Matsmarts svenska kunder räddade 8 500 ton mat och konsumentprodukter från att slängas förra året. Den digitala handeln växer kraftigt och prognosen är att antalet räddade ton kommer att öka i år. Ett bidrag till detta är foodora markets samarbete med Matsmart som innebär blixtsnabba leveranser av räddat till foodoras urbana kunder. Samtliga foodoras dagligvarubutiker har tagits emot av öppna armar och försäljningen av dagligvaror med snabb hemleverans ökar i stadig takt, därmed kan butikerna bli en stark muskel för att skapa skillnad. foodora är och vill vara en positiv kraft i samhället.

- När vi öppnade vår första foodora markets tog det bara några veckor tills vi var insåg att det fanns en stor efterfrågan för att lansera flera. Behovet av snabb hemleverans av dagligvaror är enormt och då är det också av största vikt att göra detta på ett så miljövänligt sätt som möjligt. Vi har en tydlig strategi av miljövänliga transporter - prioritera cyklar, el-scootrar, omställning till elbilar och robotar som Doora samt ser nu även över miljöarbetet i butiksledet. Jag är övertygad om att vi tillsammans med Matsmart kan göra en positiv skillnad runt om i hela Sverige, säger Hans Skruvfors, koncernchef foodora.

- Det ska bli väldigt spännande att se hur vi kan utveckla det här samarbetet med foodora markets. Vi har det senaste året fått väldigt många nya kunder i storstäderna och vi ser att konsumenternas intresse för hållbar digital handel ökar stadigt. Vi hoppas att kunderna kommer uppskatta konceptet med supersmidiga leveranser av räddade varor, säger Hanna Thofelt Lindström, kommunikationschef Matsmart.

Om Matsmart
Matsmart är en av de största och en av Sveriges mest populära e-handlare. På Matsmart kan kunderna handla icke-kyld mat och konsumentprodukter som annars riskerar att slängas på grund av tex överproduktion eller säsongsvariationer. Matsmart startade med en insikt om hur galet mycket produkter som går till spillo i matsektorn. Och hur dåligt det är för både miljö och plånbok. Den här insikten blev till en snabbväxande e-handel, som idag finns på fyra europeiska marknader. 2019 omsatte Matsmart 371 miljoner kronor.

foodora är idag Sveriges populäraste Q-handelsplattform för hemleverans. Bolaget finns i Norden och är en del av det globala företaget Delivery Hero med säte i Berlin. foodora har över 6000 anslutna butiker och restauranger och finns på över 200 platser runt om i Sverige, varav över 50 platser sker hemleverans genom foodoras anställda bud.