foodora sjösätter snabba leveranser

foodora sjösätter snabba leveranser

Q-handelsbolaget som redan idag äger marknaden av snabba hemleveranser, påbörjar nu tester med vattenskotrar och båtar. foodora når idag cirka 90 procent av svenskarna och efterfrågan på leveranser ökar ständigt. Nu kommer människor boendes i Stockholms skärgård bland annat få tillgång till dagligvaror från bolagets egna matbutiker, foodora market.

Testet sker i samarbete med bolaget SwePelago. Snabb hemleverans är ett behov som ökar hos svenskarna, även hos de personerna som inte bor i en tätbefolkad bebyggelse. foodora har även planer på att införa drönare som även de kommer kunna leverera varor från matbutikerna som just nu blir allt fler. Testet kommer utvärderas för att sedan implementeras under alla säsonger som tillåter att vattenleveranser är genomförbart.

foodora har en ambition att leverera minuter från kundens dörr, det kan de göra genom innovativa lösningar där cykel eller bilar inte är optimalt. foodora har ett ständigt ökande ett tryck på beställningar. Därför kommer tester med robotar samt sjöfordon genomföras löpande för att möta den ökade efterfrågan. Detta blir ett bra komplement till befintliga leveransmetoder så att bolaget kan hålla samma tillväxttakt som tidigare.

- Vi är inte först med att leverera dagligvaror på vatten, men vi är verkligen först med snabba hemleveranser, att vi valt vattenskotrar är för att de snabbt kan ta sig till kunden med varor, beställer kunder flera matkassar så finns ribbåtar tillhands. Vi testar hela tiden nya sätt att snabbt nå våra kunder. Nu satsar vi på att göra skärgården vackert rosa, säger John Denbratt, operativ chef, foodora Sverige.

foodora är idag Sveriges populäraste Q-handelsplattform för hemleverans. Bolaget finns i Norden och är en del av det globala företaget Delivery Hero med säte i Berlin. foodora har över 6000 anslutna butiker och restauranger i Sverige. Bolaget finns på över 200 platser runt om i landet, varav över 50 platser sker hemleverans genom foodoras anställda bud.