foodoras ägare Delivery Hero expanderar q-handeln snabbt - 400 000 beställningar per dag i april.

Delivery Hero rapporterar 400% tillväxt av q-handeln under första kvartalet 2021, då kundernas krav världen över, likt Sverige fortsätter att utvecklas mot bekvämlighet och hastighet.

Som en digital partner till lokala butiker samarbetar foodoras ägare nu med mer än 80 000 partners världen över för att leverera dagligvaror och hushållsartiklar till kunder. Delivery Hero har över 600 egna lokala lager byggda för snabb leverans i 35 länder, däribland i Sverige i form av foodora markets lokaler - foodora fulfillments.

Som en pionjär inom snabb och smidig handel, q-handel, fortsätter foodora och dess ägare Delivery Hero att kraftigt utvidga detta affärsområde och rapporterar en tillväxt på 400% jämfört med föregående kvartal. I april hanterade Delivery Heros handelsplattformar i genomsnitt mer än 400 000 q-handelsordrar per dag. foodora förväntar sig ytterligare tillväxt eftersom kundernas krav utvecklas ännu mer mot bekvämlighet och korta leveranstider.

- Snabb handel är framtiden för leverans. Med q-handel tillgodoser vi inte bara förändrade kundförväntningar utan påverkar också det lokala näringslivet positivt. Vi införde q-handel i maj 2020 då vi såg att en möjlighet för lokala butiker att vässa sin digitala handel. Tillsammans med foodora kan de nu konkurrera med etablerade spelare, och jag är glada över att vi kan vara deras digitala partner i handelsrevolutionen som omdanar spelplanen, säger Sofia Gunnmo, Head of Q-commerce Sverige.

foodora som är en del av världens ledande lokala leveransplattform Delivery Hero är väl positionerad för att driva nästa generations digitala handel. Idag samarbetar foodora med lokala företag och stöder det lokala ekosystemet genom att bidra till ytterligare intäkter och tillgång till en stor bas av onlinekunder. Som ett komplement till detta driver foodoras ägare Delivery Hero över 600 Dmarts, I Sverige heter dessa foodora markets.

Vid leverans från foodora markets kan foodora leverera artiklar till kundens dörr i rekordfart, eftersom butikerna är optimerade för leverans och strategiskt placerade.

Om Q-handel

Q-handel (Quick Commerce) är nästa generationens digitala handel. Lanserades av foodora i maj 2020, vilket innebär att kunderna förutom restaurangmat, även nu får bland annat skönhetsprodukter, böcker och teknik hemlevererat inom 30 minuter.

foodora är idag Sveriges populäraste Q-handelsplattform för hemleverans. Bolaget finns i Norden och är en del av det globala företaget Delivery Hero med säte i Berlin. foodora har över 6000 anslutna butiker och restauranger och finns på över 200 platser runt om i Sverige, varav över 50 platser sker hemleverans genom foodoras anställda bud.