Inför årets mest intensiva pizzadag - här är Växjöbornas favoriter

Inför årets mest intensiva pizzadag - här är Växjöbornas favoriter

På nyårsafton slår de flesta svenskarna på stort vid middagsbordet, men dagen efter är det betydligt enklare maträtter som gäller - nämligen pizza. På OnlinePizza.se, som har över 1100 anslutna restauranger i sitt nätverk, ökar försäljningen under dagen med 200% och gör det därmed till den största och mest hektiska pizzadagen på hela året.

Nu släpper även OnlinePizza.se statistik över svenskarnas favoritpizzor - baserat på över 3 miljoner sålda pizzor under året.

– Första januari är inte någon vilodag för Sveriges alla pizzabagare. Då beställer svenskarna nära tre gånger så mycket pizza än en vanlig söndag. Högst tryck är det i våra system mellan 11.00 och 18.00. I år har vi lanserat en mobilapp, så man behöver inte lämna ens soffan för att beställa, betala och få sin nyårsdagspizza hemlevererad, säger Anders Signell, VD för OnlinePizza.se.

OnlinePizza.se är Sveriges första, och största, rikstäckande internettjänst för beställning och hemleverans av mat och dryck. Tjänsten har över 1 100 registrerade restauranger och ca 800 000 användare som kan beställa, betala och få maten hemkörd (eller hämta själv) via sajten eller i mobilappen. Varje år görs 5 miljoner matbeställningar via tjänsten.

Här är pizzorna man gillar mest i Växjö:

Baserat på statistik från samtliga beställningar under 2013 presenteras här de mest populära pizzorna i Växjö:

Växjö
Egen variant34.4%
Kebabpizza15.6%
Hawaii4.4%
Capricciosa4.3%
Vesuvio4.1%

Sveriges rikspizza är Kebabpizzan

Bland ordinarie pizzor så är Kebabpizzan den stora favoriten följt av Vesuvio, Capricciosa och Hawaii. Kebabpizzan, som är populärast, är endast ratad och ersatt av Vesuvio i ett fåtal städer och är ett fenomen som är något vanligare norrut i landet.

Den egna varianten, som i praktiken innebär en pizza helt påhittad av kunden själv eller en redan existerande pizza med viss modifikation, ligger svenskarna varmast om hjärtat och har toppat listan de senaste fem åren.

För lokal statistik se bilagan "Svenska pizzafavoriter - ett utdrag ur svenska pizzarapporten 2013" som finns bifogad. Den är baserad på över 3 miljoner sålda pizzor under 2013 och visar statistisk för ca 120 svenska städer.

Här är pizzorna svenskarna älskar, tio-i-topp

Baserat på statistik från samtliga beställningar under 2013 presenteras här de mest populära pizzorna i Sverige, per kön:

Sverige totalt%Män %Kvinnor%
Egen variant30%Egen variant30%Egen variant31%
Kebabpizza11%Kebabpizza12%Kebabpizza10%
Vesuvio6%Vesuvio6%Vesuvio6%
Capricciosa5%Capricciosa5%Capricciosa5%
Hawaii4%Hawaii4%Hawaii5%
Margherita1%Kycklingpizza1%Margherita1%
Kycklingpizza1%Margherita1%Bussola1%
Bussola1%Black & white1%Kycklingpizza1%
Black & white1%Mexicana1%Quattro stagioni1%
Quattro stagioni1%Bussola1%Black & white1%

Pizzatrender presenteras i slutet av januari

I slutet av januari 2014 släpps OnlinePizzas årliga pizzarapport som redovisar trender och pizzavanor i Sverige. Denna pressrelease är ett avsnitt ur den kommande pizzarapporten och resultatet över svenska städer favoritpizzor finns bifogad stad för stad i en bilaga. Statistiken baseras på OnlinePizzas beställningsstatistik med miljontals beställningar födelade över 1100 restauranger i 160 svenska orter under perioden 1 januari - 30 november 2013. I den svenska pizzarapporten kommer man även redovisa Sveriges favoritpizzerior och snittkostnaden för pizza sedan den nya restaurangmomsen infördes.

För mer information, kontakta:

Anders Signell, VD OnlinePizza.se, 072-572 20 10
Josefin Jerndahl, presskontakt OnlinePizza.se: 073-515 04 29

Om OnlinePizza.se
OnlinePizza.se är Sveriges första, och största, rikstäckande internettjänst för beställning och hemleverans av mat och dryck. Tjänsten är idag maknadsledande i Sverige, Finland och Polen. De över 1000 anslutna restaurangerna levererar främst pizza, kebab, falafel och sallader, men också mat som sushi och indisk mat. Tjänsten möjliggör för beställaren att enkelt välja ingredienser samt betalsätt. Onlinepizza.se grundades i Linköping 2005 och har 35 anställda. Mer information finner du på www.onlinepizza.se