Kebabpizza Malmös populäraste pizza

Idag lanseras Svenska Pizzarapporten gjord av OnlinePizza.se. I rapporten kartläggs svenskarnas pizzavanor in i minsta detalj ochundersökningen ger svar påallt frånårets populäraste pizzaätardag (Nyårsdagen) till den vanligaste pizzadrycken (Coca-Cola).

- Vår statistikvisar att Kebabpizzan är svenskarnas pizzafavorit av de ordinarie pizzorna, säger Dan Castillo, pressansvarig för OnlinePizza.se. Men ännu vanligare är faktiskt att man modifierar en pizza eller komponerar en helt egen pizza.

I en jämförelse med Stockholm och Göteborg placerar sig Malmö i mitten av skalan när det kommer till pizzakonsumtion. Malmöbon lägger 87 öre mindre än göteborgaren, men 65 öre mer än stockholmaren på pizza per capita. Malmös pizzatätaste stadsdel är förorten Oxie, där man spenderar 5,81 kronor per invånare på pizza.

Malmö sticker ut med den vegetariska Margheritan,som återfinns på tionde plats. Den totala topplistan för Sverige rymmer inte några vegetariska pizzor.

76 procent av OnlinePizza.se-kunderna adderar dessutom någon typ av sås till sin pizza. Såsfavoriterna är kebabsås, vitlökssås och bearnaisesås.

Minst intresserad av pizza är svensken under sommarmånaderna - såvida inte ett OS pågår, för då går konsumtionen upp igen. Sett över veckorna är pizzasuget som störst under helgerna, samt vid löning.

Malmös favoritpizzor tio-i-topp (antal pizzor inom parentes)
1. Helt egen variant (1662)
2. Kebabpizza (618)
3. Capricciosa (574)
4. Marathon special (478)
5. Hawaii (350)
6. Vesuvio (323)
7. Bolognese (200)
8. Marathon special nr 2 (188)
9. Mexicana (158)
10. Margherita (144)

Sveriges favoritpizzor tio-i-topp (antal pizzor inom parentes)
1. Helt egen variant (53150)
2. Kebabpizza (39412)
3. Capricciosa (16602)
4. Vesuvio (13883)
5. Hawaii (13801)
6. Black & White (10793)
7. Quattro stagioni (9614)
8. Kycklingpizza (4106)
9. Gyrospizza (2589)
10. Acapulco (2436)

Läs hela Svenska Pizzaapporten och ladda ner bilder på www.onlinepizza.se/svenskapizzarapporten. Där ges bland annat svar på om pizza är julmat, hur ofta pizzasallad fås på köpet, och i var i Sverige det är populärt med pommes frites och chips på pizzan. Svenska Pizzarapporten baseras på OnlinePizza.se:s beställningsstatistik, totalt 179 000 pizzor under perioden 1 januari - 30 september 2008. Genom OnlinePizza.se kan kunder i 35 svenska städer beställa hem pizza via internet från 160 olika pizzerior.

För mer information, kontakta:
Dan Castillo, pressansvarig OnlinePizza.se
E-post: dan@onlinepizza.se

Om OnlinePizza.se
OnlinePizza.se grundades i Linköping 2005 ochhar utvecklatSveriges första internettjänst för beställning av hemleverans av mat och dryck. Anknutna restauranger finns över hela landet, från Malmö i söder till Luleå i norr. På OnlinePizza.se är det möjligt att välja både pizzaingredienser och betalningssätt. Främst levereras pizza, kebab, falafel och sallader, men det finns även anslutna restauranger som erbjuder sushi och indisk mat.Mer information finner du på www.onlinepizza.se