Nätet lyfter restaurang Miss Mac i Luleå

Det finns många snabbmatsställen som slåss om kunderna i Luleå. Bra service och hög kvalitet är en självklarhet för att få kunderna till restaurangen. Men med nätet som en extra kanal kan man sälja ännu mer. Det vittnar Luleå-restaurangen Miss Mac om, som säljer mat för över 180 000 kronor per månad via internet.

Ali Farid har haft restaurang Miss Mac sedan 2009 och erbjuder pizza, grill och pasta. Restaurangen anlöts till tjänsten OnlinePizza.sestrax före han tog över verksamheten. Sedan dess har Miss Mac haft en ökad tillväxt av kunder som köper sin mat via nätet. Redan första året sålde han mat för nära 1,5 miljoner kronor. Andelen kunder som använder nätet för att beställa och få maten hemlevererad har stadigt ökat och står idag för runt hälften av försäljningen. I år väntas Miss Mac sälja mat via via nätet för över 2,2 miljoner kronor.
Även om många kunder beställer hem maten har Ali satsat på att renovera upp restaurangen med ny inredning.

– Bra mat och service i kombination med försäljning via nätet och hemleverans har verkligen ökat min försäljning. Det marknadsför sig självt och jag behöver inte satsa så mycket på reklam, berättar Ali Farid.

– Många tror att e-handel mest passar för böcker, filmer och kläder, men det funkar lika bra för färdiglagad mat. Med hjälp av nätet säljer vi över 1000 måltider varje månad och kunderna älskar att kunna beställa och betala för sin mat via nätet, säger Ali Farid.

Via tjänsten OnlinePizza.se har Miss Mac en egen hemsida där kunderna i Luleå kan gå in och beställa och betala sin mat och därefter få den hemkörd. För en tid sedan lanserades även en mobil app för smartphones med samma funktionalitet som gör att kunderna kan sköta sina beställningar från sin mobil.

– Med appen gör vi det ännu enklare för våra kunder att beställa sin mat. Många gör det på vägen hem när de sitter på bussen och kommer då hem samtidigt som maten levereras. Vi säljer som mest under helger, då är det bra tryck i nätet, säger Ali Farid.

OnlinePizza.se är Sveriges första, och största, rikstäckande internettjänst för beställning och hemleverans av mat och levererar runt 8 000 måltider per dag från över 1000 anslutna restauranger över hela landet.

– Hemleverans av mat växer snabbt i Sverige, det är Restaurang Miss Mac i Luleå ett tydligt exempel på. En viktigt orsak till tillväxten är att det blir allt vanligare med hushållsnära tjänster. Många familjer prioriterar tid tillsammans framför hushållsarbete, säger Anders Signell, VD för OnlinePizza.se.

För mer information:Ali Farid, ägare Miss Mac i Luleå: 070-018 26 36
Anders Signell, VD OnlinePizza.se: 072-572 20 10

Om OnlinePizza.se
OnlinePizza.se är Sveriges första, och största, rikstäckande internettjänst för beställning och hemleverans av mat och dryck. Tjänsten är idag maknadsledande i Sverige, Finland och Polen. De över 1000 anslutna restaurangerna levererar främst pizza, kebab, falafel och sallader, men också mat som sushi och indisk mat. Tjänsten möjliggör för beställaren att enkelt välja ingredienser samt betalsätt. Onlinepizza.se grundades i Linköping 2005 och har 35 anställda. Mer information finner du på www.onlinepizza.se