Fotograf James Johansson

Nytt projekt ska minska matsvinn och lindra hungern i Stockholm

För att inge mer hopp för de utsatta i Stockholm har Röda Korset, Sopköket och foodora inlett ett nytt samarbete. Sopköket tillreder maten, som sedan levereras till Röda Korset genom foodora. Ett projekt som möjliggör att utsatta personer som besöker Röda Korset i Skärholmen får mat, samtidigt som matsvinnet minskar i staden och jobb skapas.

Styrkan finns i partnerskap, där man med ömsesidigt utbyte bidrar till lösningar och aktivt engagerar sig för att skapa värde. Alla partnerskap, stora som små, fungerar bäst när det finns ett gemensamt mål, i detta fall att stötta hållbarhet men framförallt att hjälpa människor.

- Jag är stolt över det här projektet, ett samarbete som utvecklas fort, då var och en av oss är dedikerade att göra något gott för omvärlden. Samarbeten är verkligen lösningen på många utmaningar, säger Hans Skruvfors, vd foodora Sverige.

- Att Sopköket är en del av detta viktiga samarbete känns väldigt kul. Vår förhoppning är att många företag och privatpersoner vill delta genom att skänka måltider och på så vis hjälpa oss att hjälpa. All information om projektet och hur man kan bidra finns på vår hemsida. Tillsammans kan vi lindra hunger, minska matsvinn och även sätta människor i sysselsättning. Målsättningar som jag vet att både foodora och Röda korset delar med mig, säger Filip Lundin, grundare av Sopköket.

- Samarbeten med företag är en förutsättning för att skapa förändring och en hållbar värld. Vårt uppdrag är att ge hopp och rädda liv i Sverige och i världen, och för att kunna göra det krävs det att vi är många som agerar. Därför samarbetar vi med andra aktörer som vill göra samma sak, säger Johann Knigge, nationell chef på Svenska Röda Korset

Sopköket grundades 2015 av Filip Lundin, vars främsta fokus är att minska matsvinnet. Bolaget har som mål att minst 50 procent räddade råvaror per tillagad måltid samt skapar jobbtillfällen för folk som står utanför arbetsmarknaden.

Röda Korset är världens största humanitära nätverk. Organisationen finns i 192 länder och har som mål att förhindra och lindra mänskligt lidande, oavsett vem det drabbar och hur det än uppstår.

För mer information, vänligen kontakta:
Johanna Lindskog Lindell, kommunikationschef foodora
johanna.lindskog@foodora.se

foodora är idag Sveriges populäraste Q-handelsplattform för hemleverans. Vi är en del av det globala företaget Delivery Hero Holding med säte i Berlin, Tyskland, och finns representerade i mer än 40 länder. Vi har idag över 4000 anslutna restauranger i Sverige som erbjuder utkörning och takeaway över hela landet. Hos oss arbetar närmare 1 500 personer med bland annat försäljning, marknadsföring, ekonomi, kundtjänst, logistik samt teknik/produktutveckling.