– Att skapa jobbtillfällen är ett av de effektivaste verktygen för att bidra till en bättre integration, till exempel samlar foodora 92 nationaliteter redan idag, säger Hans Skruvfors.

Nytt samarbete ska minska den akuta arbetslösheten och utanförskap

Igenbommade restauranger och företag som lider. På mycket kort tid har COVID-19 kraftigt påverkat samhället. När nu arbetslösheten ökar markant krävs det gemensamma insatser mellan näringslivet och lokala myndigheter för att skapa arbetstillfällen. Därför har foodora valt att omgående stötta Stockholms stads initiativ, Integrationspakten.

Integrationspakten är ett nätverk med över 200 medlemmar från både privat, ideell och offentlig sektor vars syfte är att hitta lösningar som gynnar integration och jobbskapande. Via Integrationspakten kan näringslivet även finna varandra genom nya samarbeten och innovativa lösningar.

Genom Integrationspakten kommer Stockholms stad och foodora samverka för att minska den ökade arbetslösheten och utanförskapet. Till en början sker samarbetet Stockholms stad och foodora kring rekrytering av medarbetare via Jobbtorg Stockholm som är, stadens verksamhet för arbetsmarknadsinsatser för personer som uppbär försörjningsstöd.

– Genom att kombinera våra styrkor kan vi göra skillnad, vilket är helt i linje med vår ambition att få en mer inkluderande arbetsmarknad. Det är nu viktigare än förr att näringslivet går från ord till handling och tar krafttag om den rådande arbetsmarknaden och speciellt för personer i utanförskap, säger Hans Skruvfors, vd foodora Sverige och fortsätter;

– Att skapa jobbtillfällen är ett av de effektivaste verktygen för att bidra till en bättre integration, till exempel samlar foodora 92 nationaliteter redan idag, avslutar Hans Skruvfors.

– Sedan starten i höstas har engagemanget i Integrationspakten varit överväldigande. Med över 200 medlemmar finns redan en plattform att bygga på i såväl kristid som efteråt. Genom Integrationspakten samverkar staden med näringslivet, civilsamhället och andra offentliga verksamheter för att fler ska komma i jobb, lära sig språket och skapa nätverk samtidigt som fler företag kan hitta rätt kompetens. Det är viktigare än någonsin nu och i Stockholms stad använder vi nu Integrationspakten för att till exempel stärka våra välfärdsverksamheter som behöver rekrytera snabbt, säger Karin Ernlund (C), arbetsmarknads- och integrationsborgarråd i Stockholms stad.

Samarbetet börjar omgående.

För mer information vänligen kontakta:
Hans Skruvfors, vd foodora Sverige
hans.skruvfors@foodora.se

Om Integrationspakten
Integrationspakten startades 2019 av Stockholms stad för att under­lätta för arbetsgivare att hitta kompetens och samtidigt korta vägen till arbete för de som står utanför arbetsmarknaden. Integrationspakten är ett medlemsnätverk för arbetsgivare från privat näringsliv, offentlig sektor och civilsamhälle som vill bidra till en mer inkluderande arbetsmarknad och stad. Syftet med nätverket är att ge större utväxling på medlemmarnas ambitioner och initiativ. För mer information om Integrationspakten: https://foretagsservice.stockholm/integrationspakten/ eller integrationspakten@stockholm.se

foodora (tidigare även Onlinepizza.se och Hungrig.se) är idag Sveriges populäraste marknadsplats för hemkörning av restaurangmat. Vi är en del av det globala företaget Delivery Hero Holding med säte i Berlin, Tyskland, och finns representerade i mer än 40 länder. Vi har idag över 4000 anslutna restauranger i Sverige som erbjuder utkörning och takeaway över hela landet. Hos oss arbetar närmare 1 500 personer med bland annat försäljning, marknadsföring, ekonomi, kundtjänst, logistik samt teknik/produktutveckling.