Stora volymer antigentester tillgängliga för omedelbar leverans

Stora volymer antigentester tillgängliga för omedelbar leverans

Covid viruset sprids just nu mycket snabbt. Efterfrågan på snabbtester har därför mångdubblats, och Sveriges apotek och leverantörer har utmaningar att möta behovet. Samtidigt minskar tillgången på tester under de närmaste veckorna på grund av att det kinesiska nyåret minskar produktionen av tester i Kina. Nordic Supplies har dock möjlighet att leverera stora mängder antigentester från lager i Tyskland, och har i Sverige ingått ett samarbete med foodora för att göra snabba hemleveranser möjliga.

Nordic Supplies kan från sina lager i Tyskland snabbt leverera antigentester av typen Newgene och Clungene för användning i Sverige. Dessa typer av tester används redan idag i Sverige, och finns tillgängliga för omedelbar leverans och i stor omfattning.

Samtidigt har foodora på kort tid skapat en nationell dagligvarukedja, som nu finns från norr till söder, som gör att svenskarna genom foodora kan få snabb hemleverans av tester.

- Trots krisläget känns det positivt att företag kan komma samman och utvecklas tillsammans med fokus på slutkunden. Vi är stolta över det vi åstadkommit tillsammans med foodora på så kort tid och kommer att fortsätta jobba intensivt med att få ut efterfrågade tester och relaterade produkter. Med rådande karantän-regler och de senaste restriktionerna i Sverige kan foodora market fungera som ett stöd för att minska spridningen av smittan, säger Magnus Fenger-Krog, medgrundare av Nordic Supplies.

- Smittan ökar och vi vill därför öka möjligheterna att snabbt kunna testa sig. Genom att erbjuda hemtester från Nordic Supplies med leverans inom 30 minuter, hoppas jag att vi tillsammans kan göra skillnad, säger Hans Skruvfors, vd foodora.

Om foodora, Nordic Supplies och de tester som tillhandahålls genom samarbetet

Hemmatester som säljs via foodora market.
NewGene.1-pack och 5st per förpackning, sensitivitet 97.3% / Specificitet 99 %. Hundratusentals tillgängliga tester för omgående leverans.

Om Newgene och Clungene. Professionella test för bruk på vårdenheter.
NewGene (3in1-test) 25 st per förpackning, sensitivitet 98% / Specificitet 99.1 %. Över 250 000 tillgängliga tester för omgående leverans.

Clungene (3in1-test) 25st per förpackning, sensitivitet 98% / specificitet 99.7 % över 300 000 tillgängliga tester för omgående leverans.

Om Nordic Suplies (NSS)
NSS samarbetar med tyska Nordic Supplies GMBH som i sin verksamhet tillhandahåller tester, laboratorieutrustning samt maskiner för rapid covid-testing och levererar stora volymer till europeisk sjukvård, myndigheter, läkemedelsföretag och stora apotekskedjor. Nordic Supplies är din kontakt för leverans och produktion av medicinska produkter och personlig skyddsutrustning. I samarbete med våra partners erbjuder vi dig en individuell och effektiv lösning för alla behov.

Om foodora market
Den första foodora markets öppnade i september 2020 i Stockholm. Därefter har etableringen av butikerna gått fort och är nu en nationell livsmedelskedja. Butikerna är uppbyggda på ett helt annorlunda sätt än traditionella butiker. I foodoras butiker är produkterna placerade efter data. foodora vet vilka varor som säljs var och mest och butiken är uppbyggd efter dessa insikter.

Q-handelsbolaget kan ta en tom lokal och skapa en fullt fungerade butik på endast 17 timmar. Efter den snabba expansion av foodora market, har teamet utvecklat en effektiv process för nyetableringar av foodoras butiker som är en hybrid mellan det digitala och fysiska. Butiken går inte att besöka, utan inköpen av matvaror och dagligvaror görs endast digitalt. Därefter kan foodoras anställda plocka ihop ordern, hämta ordern för att sedan leverera varorna hem till kunder kort stund därefter. En plockning av två matkassar tar i genomsnitt endast 3 minuter.

foodora markets finns idag i på flera platser i Stockholms innerstad, fyra stycken i Göteborgsområdet, Malmö, Lund, Uppsala, Linköping, Norrköping, Uppsala, Hägersten, Johanneshov, Skärholmen, Bromma, Solna, Helsingborg, Umeå, Borås, Luleå, Örebro och Jönköping.

För mer information:
Kontakta Magnus Fenger - Krog, medgrundare av Nordic Supplies.
magnus@detza.se

foodora är idag Sveriges populäraste Q-handelsplattform för hemleverans. Bolaget finns i Norden och är en del av det globala företaget Delivery Hero med säte i Berlin. foodora har över 8000 anslutna butiker och restauranger i Sverige. Bolaget finns på över 200 platser runt om i landet, varav över 60 platser sker hemleverans genom foodoras anställda bud.