Sushikedjan itamae går stärkta genom pandemin med foodora

Sushikedjan itamae går stärkta genom pandemin med foodora

Pandemin har orsakat stora svårigheter för restaurangerna i takt med att restriktionerna skärpts. Sushi-kedjan itamae, med sina sju restauranger i Stockholm, går emot trenden och har sedan de anslutit sig till foodora ökat sin totala omsättning digitalt och inte behövt permittera anställda.

Smittoökning i kombination med nya råd har slagit hårt mot restaurangbranschen i stort. Enligt SCB klarade sig dock snabbmatsrestaurangerna bättre och minskade den totala försäljningen med 1 procent under 2020.

På kort tid har foodora fått tusentals nya partners som vill ansluta sig till handelsplatsen för q-handel och försäljning av restaurangmat. foodora är inte bara en länk mellan restauranger, butiker och kunder, utan även en solid plattform för digital handel. En tjänst för både marknadsföring och leverans samtidigt.

Sushikedjan itamae anslöt sig till foodora 2018, och när pandemin blev ett faktum vässade och optimerade kedjan sitt digitala utbud för att öka sin försäljning. Samarbetet med foodora har förutom ökad omsättning, även hjälpt kedjan att behålla sin personal, fortsatt bibehålla dagsfärska råvaror med minimalt matsvinn samt ökat itamaes synlighet på foodora genom gemensam marknadsföring.

- Det känns väldigt bra att vi kan vara en stöttepelare för restauranger just nu. Speciellt glädjande är nyheten att itamaes omsättning ökat och att ingen av personalen blivit arbetslös. foodora är ett bolag som ska bidra till tillväxt för det lokala näringslivet och det är itamae ett kvitto på, säger Hans Skruvfors, koncernchef och vd foodora Sverige.

- Det har varit en tuff tid, men i svårigheter föds möjligheter. Om inte gästerna kan komma till oss, får vi ta oss digitalt till dem. Jag är så tacksam att min bror, Marcel, låg på så att vi var snabba med att satsa på digital försäljning redan 2018. Den digitala försäljningen är, utan tvekan, en företeelse som är här för att stanna. Vidare tror vi på vikten av starka partnerskap som den vi har med foodora. Samarbetet har varit en grundsten i vår framgång, säger Galliano Martarian, grundare och ägare av itamae.

foodora är idag Sveriges populäraste Q-handelsplattform för hemleverans. Bolaget finns i Norden och är en del av det globala företaget Delivery Hero med säte i Berlin. foodora har över 6000 anslutna butiker och restauranger och finns på över 200 platser runt om i Sverige, varav över 50 platser sker hemleverans genom foodoras anställda bud.