Svenska Pizzarapporten kartlägger pizzavanor

Kebabpizzan är ohotad favorit i svenska hem. Detta och mycket mer visar Svenska Pizzarapporten, som kartlägger de svenska pizzavanorna i detalj. Andra intressanta fakta i rapporten är att tre fjärdedelar av pizzakunderna väljer en extra sås till sin pizza - förutom den obligatoriska tomatsåsen. Och att Nyårsdagen är pizzaätarnas högtidsdag. Då fördubblas pizzakonsumtionen.

Idag lanseras Svenska Pizzarapporten framtagen av OnlinePizza.se. I rapporten kartläggs svenskarnas pizzavanor in i minsta detalj och undersökningen ger svar på allt från veckans populäraste pizzadag (söndag) till vad som är den vanligaste pizzadrycken (Coca-Cola).

- Vår statistik visar att Kebabpizzan är svenskarnas pizzafavorit av de ordinarie pizzorna, säger Dan Castillo, pressansvarig för OnlinePizza.se. Men ännu vanligare är faktiskt att man modifierar en pizza eller komponerar en helt egen pizza.

76 procent av svenskarna väljer dessutom en sås till sin pizza, och de populäraste sorterna är kebabsås, vitlöksås och bearnaisesås. Vegetariska pizzor ryms inte bland svenskarnas ordinarie pizzafavoriter, men bland de modifierade pizzorna är de en stor andel.

Sett över veckorna är pizzasuget som störst under helgerna,samt vid löning. Årets absolut största pizzadag infaller på Nyårsdagen, då konsumtionen fördubblas jämfört med en genomsnittlig söndag. Minst intresserad av pizza är svensken under sommarmånaderna - såvida inte ett OS pågår, för då går konsumtionen upp igen.

Sveriges favoritpizzor tio-i-topp (antal pizzor inom parentes)
1. Helt egen variant (53150)
2. Kebabpizza (39412)
3. Capricciosa (16602)
4. Vesuvio (13883)
5. Hawaii (13801)
6. Black & White (10793)
7. Quattro stagioni  (9614)
8. Kycklingpizza (4106)
9. Gyrospizza (2589)
10. Acapulco (2436)

Läs hela Svenska Pizzaapporten och ladda ner bilder på: www.onlinepizza.se/svenskapizzarapporten. Där ges bland annat svar på om pizza är julmat, vilken storstad som älskar pizza mest, och i var i Sverige det är populärt med chips och pommes frites på pizzan. Svenska Pizzarapporten baseras påOnlinePizza.se:s beställningsstatistik, totalt 179000 pizzor under perioden 1 januari - 30 september 2008. Genom OnlinePizza.se kan kunder i 35 svenska städer beställa hem pizza via internet från 160 olika pizzerior.

För mer information, kontakta:
Dan Castillo, pressansvarig OnlinePizza.se
E-post: dan@onlinepizza.se

Om OnlinePizza.se
OnlinePizza.se grundades i Linköping 2005 och har utvecklatSveriges första internettjänst för beställning av hemleverans av mat och dryck. Anknutna restauranger finns över hela landet, från Malmö i söder till Luleå i norr. På OnlinePizza.se är det möjligt att välja både pizzaingredienser och beställningssätt. Främst levereras pizza, kebab, falafel och sallader, men det finns även anslutna restauranger som erbjuder sushi och indisk mat.Mer information finner du påwww.onlinepizza.se