Svenska Pizzarapporten: Pizzeria Papegoja är Lunds bästa pizzeria

Pizzeria Papegoja är Lunds bästa pizzeria, och har fått betyget 4,28 av 5 från OnlinePizza.se:s kunder. I Svenska Pizzarapporten avslöjas även att pizzakonsumtionen har ökat markant sedan 2008, och att den egenkomponerade pizzan blir allt populärare. Kebabpizza är ohotad favorit i Lund liksom i resten av riket.

För andra året i rad har Sveriges ledande företag för pizzabeställningar på internet, OnlinePizza.se, genomfört en omfattande undersökning av svenskarnas pizzavanor. Rapporten visar att svenska folket har blivit mycket mer bekväma med att beställa pizza på nätet, och att just det gjort det enklare att designa sin egen pizza. Andelen skräddarsydda pizzor på tio-i-topplistan har ökat från 34 procent till 44 procent sedan förra året.

- Vår försäljning av pizzor har tredubblats under 2009, till viss del för att vi har expanderat verksamheten men också för att vi ser att svenskarna har blivit mer benägna att beställa mat på nätet, säger Per Anders Bjelkstål, pressansvarig på OnlinePizza.se. I årets rapport utgår vi från totalt 733 060 pizzor, eller i snitt 61 000 sålda pizzor per månad. Det är roligt att se att allt fler svenskar utnyttjar möjligheten man har när man beställer på internet att komponera sin egen pizza och det är inte otroligt att det kommer att öka ytterligare under nästa år.

Svenska Pizzarapporten visar även att:

• Kebabpizzan är ohotad favorit bland standardpizzorna, följt av Capricciosa och Vesuvio.
  • Göteborgarna är Sveriges mest pizzaätande storstadsbor.
  • Kvinnorna har ändrat sina pizzavanor mer än männen under det gångna året. Kvinnornas tio favoritpizzor har förändrats en hel del sedan 2008, bland annat har köttpizzorna Honolulu och Bolognese har fått stryka på foten och göra plats för Margherita och Bussola.
  • Sås till pizzan är ett vinnande koncept även under 2009. 77 procent av svenskarna valde en sås till sin pizza. Kebabsås, som stod för 26,4 procent av såsförsäljningen förra året, har nu nästan fördubblats till 51,8 procent.
  • Pizzasuget är fortsatt allra störst under helgerna, samt dagarna efter löning och årets stora pizzadag är fortfarande nyårsdagen.

En nyhet i årets Pizzarapport är att Sveriges bästa pizzeria utses av Onlinepizza.se:s kunder.

- Vi har ett betygssystem på onlinepizza.se, där våra kunder får tycka till om restaurangerna och deras service, säger Per Anders Bjelkstål.  I år har Frikko i Helsingborg visat sig vara Sveriges bästa pizzeria, med 4,9 i betygssnitt på en femgradig skala. Betygssystemet är en service till våra kunder samtidigt som det är en indikator för landets pizzabagare om vad som fungerar och inte.

Lunds favoritpizzor tio-i-topp med förra årets placeringar inom parantes

1. Helt egen variant (1)
2. Kebabpizza (2)
3. Capricciosa (3)