Sveriges första glitterpizza bakas i Högdalen

Sveriges första glitterpizza bakas på en pizzeria i Högdalen i södra Stockholm. Det är Restaurang Fast and Tasty och Onlinepizza som plockat upp den glittrande mattrenden som slog stort i USA under 2018.

Glitterpizzan gjorde succé i USA förra året efter att flera pizzerior i Kalifornien introducerat den på menyn. Först ut med blingad pizza i Sverige är Restaurang Fast and Tasty som sedan 12 år tillbaka driver pizzerian i södra Stockholm.

- Vi såg bilder på glitterpizzan på Instagram och bestämde oss för att att göra en egen version. Självklart hoppas vi att pizzan blir en hit bland våra kunder och en riktigt Instagram-succé, säger Ebrahim Ghorbanifa på Restaurang Fast and Tasty.

Glitterpizzan är bara ett exempel på trenden att pimpa mat i glitter eller guld även kallad för "Instafood". Den gnistrande maten gör succé på sociala medier och på instagram kan du hitta allt från glittrande cappucinos och öl till guldtäckta kycklingvingar.

Glitterpizzan som bakas på Fast and Tasty är en Margherita som toppas med ätbart glitter i regnbågens färger. Pizzan har tagits fram i samarbete med Onlinepizza och kan beställas i appen lördagen den 9 mars om du bor i närheten av Högdalen. Om du inte bor i Högdelen går det också bra att besöka restaurangen.

- Glitterpizzan är definitivt årets festligaste pizza-innovation, säger Anna Anderberg, PR- och kommunikationsansvarig på Onlinepizza.

Andra exempel på blingad Instagram-vänlig mat:

Glittercappuccinos

Glittbagels

Glittrande öl

Glitter-gravy

Guldkycklingvingar

Onlinepizza är Sveriges första, och största, rikstäckande internettjänst för beställning och hemleverans av mat och dryck. Tjänsten har idag över 2000 anslutna restauranger som främst levererar främst pizza, kebab, falafel och sallader, men också mat som sushi och indisk mat. Onlinepizza grundades i Linköping 2005. Mer information finner du på www.onlinepizza.se