Sveriges första swap-stationer för elmopeder öppnas

Sveriges första swap-stationer för elmopeder öppnas

GoCiklo's "Go-Swap-Go" koncept har från första dagen lockat stor uppmärksamhet. De första som tar del av detta är foodoras anställda. Genom att erbjuda swap-stationer där mopedernas batteri byts på bara 10 sekunder istället för att vänta på laddning, möjliggör GoCiklo en mer produktiv arbetsdag för foodora. Tillsammans med GoCiklo kan Göteborg stad och foodora fortsätta sitt engagemang för klimatomställning.

GoCiklos övergripande mål är att etablera ett nätverk med elektriska mopeder och swap-stationer i alla större europeiska städer. Vid dessa stationer kan batterierna bytas snabbt, och foodoras anställda bud i Göteborg är de första som får uppleva fördelarna med att byta batterier snabbt istället för att vänta på laddning. Responsen har varit mycket positiv sedan testperioden startade.

GoCiklos tjänster riktar sig främst till företag med anställda som använder transportmedel under sin arbetsdag. Branscher som last-mile delivery och hemtjänst drar särskilt nytta av GoCiklos tjänst, som inte bara minskar företagens miljöavtryck utan även förenklar arbetsdagen och förbättrar arbetsmiljön för de anställda. Det är dock öppet för alla att prenumerera på en elektrisk moped och få tillgång till GoCiklos swap-stationer.

- Möjligheten att byta batteri på bara 10 sekunder har revolutionerat vardagen för våra anställda. Vi ser två stora fördelar med GoCiklos tjänst. För det första möjliggör den grön last-mile delivery. Det unika är att den snabba batteribyten förenklar de anställdas arbetsdagar och arbetsmiljö. De behöver inte längre planera för laddning. Vi på foodora är ledande inom last-mile delivery, vilket gör det ännu viktigare för oss att driva förändring och sätta branschstandard, säger Hans Skruvfors, vd foodora

- Transporter i städer måste bli utsläppsfria, inte bara för klimatets skull utan också för invånarnas hälsa. Därför gläder vi oss över att GoCiklos "Go-Swap-Go" koncept kan underlätta foodoras övergång till elektriska fordon och bidra till att Göteborg blir en hållbar stad, säger Mattias Tingvall, vd och medgrundare av GoCiklo.

I samarbete med Nordstan och Göteborg Parkering har swap-stationer strategiskt placerats ut i centrala Göteborg. Både GoCiklo och foodora, tillsammans med Högskolan i Borås, Lunds Tekniska Högskola och teknikföretaget Vialumina, är partners i innovationsprojektet CoMiMo (Connected Micro Mobility), finansierat av Drive Sweden. Denna samverkan innebär bland annat att unika möjligheter för geofencing integreras både i swap-stationer och mopeder, vilket möjliggör en smidig och trygg mobilitet i staden.

foodora is today the Nordic region's most popular platform for home delivery. The company is located in Sweden, Norway, Finland and now also Denmark and is part of the global company Delivery Hero, based in Berlin. foodora has thousands of connected restaurants on its platform, a number that grows every day.

More information can be found at www.foodora.com