Västerbottningarnas favorit är Kebabpizza inför årets mest intensiva pizzadag

Västerbottningarnas favorit är Kebabpizza inför årets mest intensiva pizzadag

Svenskarnas mattraditioner har på senare år gått bortom griljerad skinka på julbordet och champagne på nyårsafton till att nu även inkludera pizza på nyårsdagen; året mest populära pizzadag. En tradition som, enligt statistik från matbeställningsappen OnlinePizza, gör att pizzaförsäljningen på nyårsdagen ökar med över 160 procent. Västerbottningarnas favoritpizza? Den moderna klassikern Kebabpizza.

Årets mest intensiva pizzadag kommer, enligt statistik framtagen av Onlinepizza.se, erbjuda många Kebabpizzor - Sveriges mest populära pizza baserad på över 3 miljoner beställningar under året.

– Första januari beställer svenskarna nära tre gånger så mycket pizza som en vanlig söndag. Högst tryck är det i våra system mellan 13.00 och 18.00. Många använder vår mobilapp, så de behöver inte ens lämna soffan för att beställa, betala och få sin nyårsdagspizza hemlevererad, säger Anders Signell, VD för OnlinePizza.se.

Intensiv arbetsdag för Västerbottens alla pizzabagare
För pizzabagarna i Västerbotten betyder nyårsdagen även årets mest intensiva arbetsdag. Noggranna förberedelser och extra planering krävs för att restaurangerna ska klara av trycket av beställningar som kommer in via OnlinePizzas app och telefon.

- Det blir alltid extra mycket att göra innan nyårsdagen, då man förbereder sig med extra av allt för att inga ingredienser ska ta slut. Under själva dagen har vi två ugnar som ständigt är igång för att klara alla beställningarna, där populära pizzor brukar vara Kebabpizza, Capricciosa och Vesuvio, säger, Hamid Sultani från Pizzeria Sandahöjd.

Ordinarie favoritpizzan att beställa på nyårsdagen är, enligt OninePizzas statistik, Kebabpizza följt av Vesuvio i både Umeå och Skellefteå.

Den egna varianten, som går bortom menyn och i praktiken innebär en pizza helt påhittad av kunden själv eller en redan existerande pizza med viss modifikation, ligger Västerbottningarna allra varmast om hjärtat.

Umeå
Hot peppar1.3%
Margherita1.1%

Sveriges rikspizza är Kebabpizzan

Bland ordinarie pizzor i hela Sverige så är Kebabpizzan den stora favoriten följt av Vesuvio och Capricciosa. Kebabtallrik med pommes frites toppar listan på övriga beställda rätter, följt av kebabrulle. En nyhet för i år är Vulkanpizzan, internetfenomenet med ursprung från Piteå som lyckats gå upp i topp bland mest sålda pizzor i städerna Nässjö, Uddevalla, Hällefors och Söderhamn.

Under 2015 har det även blivit allt vanligare att addera pommes frites på pizzan, en pizzaingrediens som stigit flertalet placeringar och idag ligger på plats 16 över de mest populära ingredienserna, Toppar listan gör skinka och lök.

För lokal statistik, se bilagan "Svenska pizzafavoriter - ett utdrag ur svenska pizzarapporten 2015" som finns bifogad. Den är baserad på över 3 miljoner sålda pizzor under 2015 och visar statistisk för cirka 120 svenska städer. Ytterligare information släpps i slutet av januari, i samband med “Den Svenska Pizzarapporten 2015.”

Här är pizzorna svenskarna älskar, topp 19:

PlaceringSverige totalt
1Kebabpizza
2Vesuvio
3Capricciosa
4Hawaii
5Margherita
6Kycklingpizza
7Black & White
8Gyrospizza (+3 placeringar)
9Bussola (-2 placeringar)
10Quattro Stagioni (-1 placering)
11Mexikana (-1 placering)
12Azteka (+1 placering)
13Acapulco (-1 placering)
14Bolognese
15Funghi
16Salami (+3 placeringar)
17Vegetariana (+1 placering)
18Opera (-1 placering)
19Gorgonzola (+1 placering)

Några pizzatrender för 2015:

● OnlinePizza uppskattar att nära hälften av de som beställer online kommer göra sin beställning via mobilen på nyårsdagen, direkt från soffan eller sängen.

● Under nyårsdagen 2016 beräknas cirka 30,000-40,000 beställningar göras via OnlinePizza.

● iPhoneanvändare köper i snitt för 6 kronor mer än Androidanvändare.

● Nutellapizzan och Vulkanpizzan introduceras av OnlinePizzas samarbetsrestauranger, Pizzeria Valla i Linköping och av Nya gul & blå i Piteå, och gör snabbt succé.

● Efter nyårsdagen är annandag jul, midsommardagen och valborg de största pizzadagarna.

● Ungefär var tionde svensk beställde pizza via nätet under 2015.

● Söndagar är den absolut största pizzadagen.

● Män står för 72 procent av all beställning via OnlinePizza.

● Över 310 000 liter sås såldes under 2015. Mild kebabsås är populärast, därefter kommer bearnaisesås och vitlökssås.

● 1,285,589 liter läsk såldes under 2015.

● Vanligaste pizzaingredienserna, efter tomatsås och ost, är skinka och lök.

● De fem populäraste rätterna på bakisdagen nummer 1, nyårsdagen:

- Kebabpizza

- Vesuvio

- Capricciosa

- Kebabtallrik med pommes

- Hawaii

För mer information, kontakta:

Anders Signell, VD OnlinePizza.se, 072-572 20 10
Josefin Jerndahl, presskontakt OnlinePizza.se: 073-515 04 29

Om OnlinePizza.se
OnlinePizza.se är Sveriges första, och största, rikstäckande internettjänst för beställning och hemleverans av mat och dryck. Tjänsten är idag maknadsledande i Sverige, Finland och Polen. De över 1000 anslutna restaurangerna levererar främst pizza, kebab, falafel och sallader, men också mat som sushi och indisk mat. Tjänsten möjliggör för beställaren att enkelt välja ingredienser samt betalsätt. Onlinepizza.se grundades i Linköping 2005 och har 35 anställda. Mer information finner du på www.onlinepizza.se