250 000 fler tog emot pensionsbesked digitalt

Nu är vårens utskick av pensionsbeskedet för 2019 levererade. Totalt skickade Fora närmare 2,9 miljoner pensionsbesked varav drygt 1,6 miljoner gick via den digitala brevlådan Kivra. Jämfört med förra året är det nästan 250 000 personer fler som valde att ta emot sitt pensionsbesked digitalt.

– Digitala pensionsbesked sparar resurser på flera olika sätt, vi använder mindre papper, får lägre distributionskostnader och minskar belastningen på miljön. Dessutom går själva produktionen snabbare jämfört med att skicka med ”snigelpost”, säger Ylva Nordlander, produktionsledare på Fora.

Fora började skicka pensionsbeskedet via Kivra för tre år sedan, 2018. Första året var det 38 procent som tog emot det digitalt och förra året 49 procent. I år var det 56 procent som tog emot digitalt, en ökning med 7 procentenheter. Siffrorna gäller för utskicken som gjordes på våren, inte årssiffran.