Dags att söka sommarjobb – kom ihåg att kolla försäkringsskyddet

Sommaren kan verka långt bort, men det finns redan tusentals sommarjobb att söka. För många kan det vara det första spännande steget in i arbetslivet. Men för att säsongsjobbet inte ska bli en dyrköpt erfarenhet gäller det att kolla försäkringsskyddet. Är du försäkrad om olyckan är framme? Här är en enkel checklista som gör dig lite tryggare inför sommarjobbet.

Foras checklista till dig som ska säsongsarbeta i sommar:

1) Fråga din arbetsgivare vilka försäkringar du omfattas av – innan du börjar arbeta.

2) Fråga din arbetsgivare om företaget har tecknat försäkringsavtal med Fora. Då har du ett bra försäkringsskydd om du skulle råka ut för en olycka under arbetstid, eller på väg till eller från arbetet. Trygghetsförsäkring vid arbetsskada, TFA, gäller oavsett anställningsform och längd på anställningen. Vikarier, säsongsarbetare och gästarbetare – försäkringen gäller för alla. Om olyckan är framme kan du själv anmäla skadan hos Afa Försäkring.

3) Ett smart och enkelt sätt att få koll på hur mycket pengar du kan få vid sjukdom eller arbetsskada är att gå in på Ersättningskollen.se.

4) Fråga om arbetsgivaren har kollektivavtal. Det innebär att det finns bestämda regler för arbetstid, övertidsersättning, uppsägningstid, försäkringar och tjänstepension. Är du 24 år, har ett säsongsjobb som privatanställd arbetare på ett företag som har kollektivavtal, får du pengar inbetalda till tjänstepensionen Avtalspension SAF-LO. Din arbetsgivare kan också ha tecknat avtal om tjänstepension utan att ha kollektivavtal. Så det är viktigt att du frågar.

5) Se till att du får ett anställningsavtal från arbetsgivaren. Jobbar du svart har du inget försäkringsskydd alls.

Mer information om försäkringar för anställda finns här.

Fora ett servicebolag som hanterar kollektivavtalade förmåner och guidar företag och deras anställda rätt i sin kollektivavtalade pensions- och försäkringslösning. Genom smarta och prisvärda tjänster bidrar vi till ett tryggare arbetsliv och ett hållbart samhälle. Vi ägs av både Svenskt Näringsliv och LO, och är inte vinstdrivande. Fora är den oberoende valcentralen för Avtalspension SAF-LO. Varje år förmedlar vi cirka 19 miljarder kronor i premier och avgifter. Våra kunder är 235 000 företag och deras anställda. Cirka 3,9 miljoner personer har tjänstepension via Fora. www.fora.se