Redan dags att söka sommarjobb - kom ihåg att kolla försäkringsskyddet

Redan dags att söka sommarjobb - kom ihåg att kolla försäkringsskyddet

Arbetsgivare har börjat rekrytera personal till sommarens säsongsjobb och sommarjobbsmässorna har dragit i gång. På Arbetsförmedlingens hemsida finns redan över 2700 annonser med lediga sommarjobb. För många kan sommarjobbet vara ett första, viktigt steg in i arbetslivet, men för att det inte ska bli en dyrköpt erfarenhet gäller det att kolla försäkringsskyddet. Är du försäkrad om olyckan är framme? Här är en enkel checklista som gör dig lite tryggare inför sommarjobbet.

1) Fråga din arbetsgivare vilka försäkringar du omfattas av – innan du börjar arbeta.

2) Fråga din arbetsgivare om företaget har tecknat försäkringsavtal med Fora. Då har du ett bra försäkringsskydd om du skulle råka ut för en olycka under arbetstid, eller på väg till eller från arbetet. Trygghetsförsäkring vid arbetsskada heter TFA. Den försäkringen gäller oavsett anställningsform och längd på anställningen. Vikarier, säsongsarbetare och gästarbetare – TFA gäller för alla.

Om olyckan är framme kan du själv anmäla skadan hos AFA Försäkring.

3) Ett smart och enkelt sätt att få koll på hur mycket pengar du kan få vid sjukdom eller arbetsskada är att gå in på Ersättningskollen.

4) Fråga om arbetsgivaren har kollektivavtal. Det innebär att det finns bestämda regler för arbetstid, övertidsersättning, uppsägningstid, försäkringar och tjänstepension. Är du 25 å och har ett säsongsjobb som privatanställd arbetare på ett företag som har kollektivavtal, får du pengar inbetalda till tjänstepensionen Avtalspension SAF-LO.

5) Se till att du får ett anställningsavtal från arbetsgivaren. Jobbar du svart har du inget försäkringsskydd alls.

Mer information för anställda om försäkringar finns på fora.se/privat

Mer information för arbetsgivare om försäkringar finns på fora.se/foretag

För ytterligare information kontakta:

Emelie Gustafsson, Pressansvarig
E-post: emelie.gustafsson@fora.se

Fora är valcentral för Avtalspension SAF-LO. Det betyder att privatanställda arbetare gör valen kring sin tjänstepension hos Fora. Foras roll är också att underlätta för arbetsgivare och pensionsförvaltare att administrera Avtalspension SAF-LO. Varje år förmedlar Fora drygt 17 miljarder kronor i premier och avgifter från 215 000 företag till ett 40-tal pensionsförvaltare, försäkringsbolag, stiftelser och fonder. Fora ägs gemensamt av Svenskt Näringsliv och LO och drivs utan eget vinstintresse. www.fora.se

Presskontakt Avdelningschef Kommunikation och Marknad