STEP-kollektionen 2024

En stegsäker vinyl kan rädda liv och bidra till ökad trygghet

Fallolyckor är idag den olyckstyp som leder till att flest människor dör, besöker akutmottagningar eller skrivs in för sjukhusvård per år (källa: Socialstyrelsen). Den nya stegsäkra STEP-kollektionen från Forbo Flooring skapar ökad trygghet, då golvet minskar risken för halkolyckor inomhus. Stegsäker vinyl ökar halkskyddet på olika sätt och kan användas i våtrum, entréer, kök och allmänna ytor. Den uppdaterade STEP-kollektionen erbjuder marknadens bredaste sortiment av lösningar för säkerhetsgolv, modern design och enastående prestanda.

Forbo Flooring lanserar nu en uppdatering av STEP-kollektionen. Stegsäker vinyl är en viktig produktgrupp som skapar ökad trygghet, då den kan öka halkskyddet. Enligt Socialstyrelsen är fallolyckor idag den olyckstyp som leder till att flest människor dör, besöker akutmottagningar eller skrivs in för sjukhusvård per år.

” Jag är mycket stolt över vår nya STEP-kollektion. Det känns bra i hjärtat att vi fortsätter att satsa på en produktgrupp som kan rädda liv. Ju fler som upptäcker, väljer och installerar STEP-produkter, desto större skillnad kan vi göra.” säger Birgitta Hallin, produktchef för STEP och vinyl på Forbo Flooring Nordics.

STEP-golv är utformade för att uppfylla säkerhetskraven inom de flesta tillämpningar, från allmänna utrymmen till mer extrema områden, som kommersiella kök, våtutrymmen (barfota) och industriella ytor och miljöer. Alla STEP-golv av säkerhetsvinyl har ett garanterad halkskydd under produktens hela livslängd.

Skillnaden i stegsäkerhet skapas av typen och mängden partiklar i kombination med präglingsstrukturen. Surestep erbjuder den optimala kombinationen av stegsäkerhet och lätt underhåll för en mängd olika applikationer t ex om det finns halkrisk vid en öppen allmän yta. Safestep passar i områden med hög risk för halka, t ex i ett storkök där det ofta finns vatten och olja på golvet. För kontinuerligt våta områden, där vatten ofta behöver ledas ner i en brunn, och det förekommer en kombination av barfota- och skotrafik, finns STEP-lösningarna Aqua, Laguna och Balance. Till STEP-kollektionen erbjuds även våtrumsväggen Onyx+.

För mer information om den nya kollektionen, besök vår websida – Step safety flooring | Forbo Flooring Systems

Birgitta Hallin

Produktchef Vinyl, parkett och laminat +46 (0)70 633 97 07