Forbo diskuterar giftfri förskola i Almedalen

Forbo diskuterar giftfri förskola i Almedalen

Under Alemedalsveckan kommer Forbo Flooring finns på plats i Visby tillsammans med Svanen. Vi deltar i debatten kring giftfri förskola och diskuterar hållbart och miljövänligt byggande. Kom gärna förbi och prata med oss.

Tisdagen den 1 juli klockan 13.15 sitter vår marknadschef Ola Wiklund med i en paneldebatt med utgångspunkt i Naturskyddsföreningens Operation giftfri förskola. Medverkar i debatten gör också, bland andra, Ethel Forsberg, fd generaldirektör Kemikalieinspektionen och Åsa Romson, Miljöpartiets språkrör.

Svanenmärkta linoleumgolv från Forbo görs av naturliga råvaror och är ett ypperligt val för giftfria golv i skolor och förskolor. Forbo lägger redan idag golv i flera förskolor över landet, men Ola Wiklund påpekar att ännu fler läggningar borde göras.

– Mängder av förskolor lägger golv från Forbo idag, men vi skulle självklart gärna se att ännu fler lägger just linoleumgolv då det faktiskt är det bästa miljöalternativet.

Hur kan vi så säkert säga att Linoleum är det bästa miljöalternativet?

På Forbo arbetar vi med EPD:er - livscykelanalyser utförda av tredje part. Det är en överenskommen metod inom branschen vilket gör att man får jämförbara data för olika typer av golv.

En EPD mäter golvets påverkan från vagga till grav och rapporten visar till exempel produktens inverkan på den globala uppvärmningen, uttunningen av ozonskiktet och hur mycket energi som använts vid tillverkningen.

Vi finns på plats!

Forbo finns på plats i Svanens tält på Strandvägen 4 (Tavernatältet) tisdag 1 juli och onsdag 2 juli. Paneldebatten Hur kan vi ge våra barn en giftfri förskola? lyssnar du till tisdag 1 juli klockan 13.15 på Sjöbergs bakgård, Strandgatan 18.

Ett riktigt miljögolv är Svanenmärkt

Forbos linoleumgolv Marmoleum består till 97 % av naturliga råvaror och bär Svanen med stolthet. Med ytbehandlingen Topshield2 är Marmoleum också ett modernt golv som klarar dagens höga krav på underhåll och livslängd i offentliga miljöer.