Forbo Flooring Systems COP26 Glasgow

Forbo Flooring Systems COP26 Glasgow

Den årliga klimatkonferensen COP26 pågår mellan 31 oktober och 12 november 2021. Mer än 190 världsledare tillsammans med tiotusentals förhandlare, regeringsföreträdare, företag och vanliga medborgare samlas i Glasgow. Detta evenemang tror många är vår sista riktiga chans att få de skenande klimatförändringarna under kontroll. Forbo Flooring Systems stödjer de målsättningar som har fastställts för COP26.

De åtaganden som fastställdes i Paris var inte i närheten av att kunna begränsa den globala uppvärmningen till 1,5 grader. Tidsfönstret för att uppnå det målet håller på att stängas. Årtiondet fram till 2030 kommer att vara avgörande.

Många experter anser att COP26 är extra viktigt. Inom ramen för Parisavtalet har länderna åtagit sig att ta fram nationella klimatplaner som slår fast hur mycket de ska minska sina utsläpp – så kallade nationellt fastställda bidrag. De kom överens om att man var femte år skulle återkomma med en uppdaterad plan som ska återspegla deras högsta möjliga ambition vid den tidpunkten.

SÄKERSTÄLLA NETTONOLLUTSLÄPP GLOBALT OCH HÅLLA 1,5-GRADERSMÅLET INOM RÄCKHÅLL

Världens länder uppmanas att lägga fram ambitiösa mål för att minska utsläppen till 2030. Dessa ska ligga i linje med målsättningen att nå nettonollutsläpp 2050. För att uppnå dessa tuffa mål kommer länderna att behöva påskynda utfasningen av kol, uppmuntra investeringar i förnybara energikällor, minska avskogningen och snabba på övergången till elfordon.

BYGGNADSBESTÅNDET VÄXER

Det globala byggnadsbeståndet beräknas växa från 223 miljarder m2 till 415 miljarder m2 år 2050, trots att bygg- och anläggningsrelaterad verksamhet står för nästan 40 % av CO2-utsläppen.

VÅRA LÖSNINGAR STÖDJER KLIMATMÅLEN

Vi på Forbo Flooring Systems stödjer de målsättningar som har fastställts för årets klimatkonferens, COP26. Vi är stolta över att vara en aktiv del av dialogen. Våra nära kontakter med beslutsfattare och influencers gör att vi kan dela med oss av våra synpunkter och lösningar.

Med vårt produktsortiment av CO2-neutrala Marmoleum golv bidrar vi på Forbo Flooring Systems till en bättre miljö genom att tillverka en produkt som inte bidrar till de globala klimatförändringarna. Fotosyntesen hos alla växter som används i Marmoleum tar upp en större mängd CO2 än den mängd CO2 som släpps ut under transporten och produktionsbearbetningen. Därför är Marmoleum CO2-neutralt från vagga till grind.

Samtidigt som vi är oerhört stolta över vår övergång till 100 % grön el och pågående försök med biogas måste vi vara öppna för nya tillvägagångssätt när det gäller tillverkningen av alla våra produkter.

CO2-NEUTRALT GOLV UTAN KOMPENSATION

Varsam användning av resurser för en hållbar framtid är en viktig riktlinje för oss som ansvarsfull tillverkare. Våra linoleumgolv är tillverkade av naturliga, snabbt förnybara råvaror, är biologiskt nedbrytbara och CO2-neutrala utan kompensation. Vid tillverkningen av våra heterogena vinylgolv använder vi dessutom det senaste inom ftalatfria mjukgörare med ett basskikt som innehåller upp till 45 % återvunnet material

FORBO SUSTAINABILITY 2025-PROGRAM

Under 2020 genomförde vi en analys av verksamheten utifrån våra intressenters prioriteringar gällande teman som hälsa och välbefinnande, miljöpåverkan och socialt ansvar.

Resultatet av denna analys pekade på specifika mål som vi ska fokusera på i vårt femåriga program Sustainability 2025. Dessa sträcker sig från att förbättra luftkvaliteten inomhus genom att minska utsläppen från våra produkter samt mängden fint damm och allergiframkallande ämnen till att skapa en arbetsplats som är säker och hälsosam. Det gör vi genom att tillhandahålla sport- och träningsaktiviteter, erbjuda rökavvänjningsprogram och granska leverantörer för att se om de uppfyller SA8000 gällande socialt ansvar.

SAMARBETA FÖR ATT LEVERERA

För att kunna ta oss an utmaningarna som klimatförändringarna innebär måste vi arbeta tillsammans. Det formella ansvaret vid COP26 är att nå en överenskommelse i förhandlingarna. En överenskommelse kommer att bidra till att de andra målen kan uppnås och visar alla att världen är på god väg mot en motståndskraftig ekonomi med nettonollvision. Vi måste slutföra de regler som krävs för att genomföra Parisavtalet. Vi måste omsätta våra ambitioner i handling genom att påskynda arbetet. Marknadskonkurrens har per definition främjat ett kortsiktigt perspektiv. Ingen av oss kan dock undgå de potentiella konsekvenserna av att inte ta itu med de teman som tas upp i Parisavtalet.

Varenda lösning på den kris som vår bransch står inför kräver samarbete, samverkan och delaktighet från intressenter. Samproducenter och tillverkare av byggmaterial måste slå sina kloka huvuden ihop för att komma fram till slagkraftiga lösningar. Oavsett om det handlar om att ha en gemensam forskningsverksamhet eller att utforska nya metoder för insamling och sortering av spill och uttjänta produkter har vi ett gemensamt ansvar för att hitta cirkulära lösningar.

TA HJÄLP AV ORGANISATIONER

Som bransch kan vi göra stora framsteg med hjälp av organisationer som ERFMI (European Resilient Flooring Manufacturers Institute), EuFCA (European Floor Covering Association), ECRA (European Carpet & Rug Association) och MMFA (Multi-layer Modular Flooring Association). Vi har ett gediget samarbete med dessa.

WORLD GREEN BUILDING COUNCIL

2021 blev Forbo Flooring Systems också en del av det globala nätverket World Green Building Council för att aktivt delta i och påverka omvandlingen av bygg- och anläggningssektorn inom tre strategiska områden – klimatåtgärder, hälsa och välbefinnande, samt resurser och cirkuläritet.