Pantone 17-3938 Very Peri

Forbos tankar om årets Pantonefärg 2022

Årets Pantonefärg 2022 är Pantone 17-3938 Very Peri. En levande färg som visar en pigg, glad attityd och dynamisk närvaro som uppmuntrar kreativitet och fantasifulla uttryck. Vi frågade Dorothé Kessels, Global Director Design, Forbo, om hennes tankar rörande årets Pantonefärg 2022.

I över 20 år har Pantones val av årets färg påverkat produktutveckling- och köpbeslut inom mode, heminredning, industridesign, samt produktförpackningar och grafisk design.

Växlar mellan varm och sval

- PANTONE 17-3938 Very Peri är en blåviolett färg placerad mot den bortre änden av vårt synliga färgspektrum, nästan immateriellt och nära ultraviolett. Ultraviolett betyder bortom violett och kan beskrivas som en blå färg med violettröda undertoner, kommenterar Dorothé Kessels, chef för global design hos Forbo.

Färg definieras av ljusreflektion och absorption. Vid val av årets Pantonefärg har man  tittat på färgens utseende i ljusstråling i digitala miljöer.

- Att applicera den livfulla blåvioletta färgen till en konkret golvprodukt kommer att generera en yta med ett solid utseende och frispråkig färgidentitet. Vanligtvis fungerar de blåvioletta föremålen i våra kollektioner som accentfärger för att göra ett djärvt uttryck eller som blickfångare, säger Dorothé Kessels.

Skapar en varm och sval atmosfär

- När Very Peri appliceras i ett utrymme kan fungera som en kameleont, som växlar mellan en varm och en sval atmosfär, beroende på vilka färger och material den är omgiven av. Som del i ett färgschema är denna färg en tacksam komponent. Som accentfärg kan den ge friskhet och vitalitet till alla typer av utrymmen, säger Dorothé Kessels.

Indigo Colour Splash, en av designerna i våra senaste Sarlon Traffic-kollektion och Modul'up, vårt akustiska vinylsortiment, representerar känslan av glädje och energi. Dessa designer blandar den huvudsakliga tonen av blått med värmen och spänningen i rött. Uttrycket är organiskt vågat och ett dynamiskt mönster som fyller utrymme med livlighet och vitalitet. Att kombinera denna med en kompletterande gul färg förstärker kraften i denna fantasifulla golvprodukt, säger Dorothé.

Pantone om Pantonefärg 2022

- PANTONE 17-3938 Very Peri speglar vad som pågår runt oss nu. När vi kommer tillbaka från isolering har våra begrepp och standarder förändrats. Vår fysiska och digitala värld har sammanfogats via nya vägar. Årets Pantone-färg återspeglar vad som händer i vår globala kultur, den uttrycker vad människor letar efter, säger Laurie Pressman, Vice President of the Pantone Color Institute.

Influenser från ny teknik, material, texturer och effekter som påverkar färg, relevanta sociala medieplattformar och till och med kommande event som fångar uppmärksamhet över hela världen.

- När vi går in i en värld av förändring ger valet av PANTONE 17-3938 Very Peri ett nytt perspektiv och vision i den pålitliga och älskade blå färgfamiljen, perspektiv som omfattar bluesens kvaliteter, men samtidigt bjuder på sin violetta röda underton. PANTONE 17-3938 Very Peri har en pigg och glad attityd, en dynamisk närvaro som uppmuntrar kreativitet, säger Leatrice Eiseman, verkställande direktör för Pantone Color Institute.