Kollektionen som sträcker sig från löslagt till limmat

Kollektionen som sträcker sig från löslagt till limmat

Allura for Life
en ny "Allura Luxury Vinyl Tiles"-kollektion

Forbo Flooring Systems lanserar ett nytt brett sortiment av lyxiga vinylplattor under det väletablerade varumärket Allura. Trä- och stenmönster är förnyade för att matcha de senaste interiörtrenderna. Unikt är att kärnserien har flera installationsmetoder - löslagd, limmad, klick- och pussellåsning. Detta gör det möjligt att installera vald design överallt, oberoende av undergolvets förhållanden.

Den nya Allura-kollektionen bygger på den befintliga. Den är tillverkad i Europa med en bevisad meritlista på miljontals kvadratmeter installerade.

”De mest sålda artiklarna finns givetvis kvar medan nya artiklar läggs till för att matcha en mer färgglad mönstertrend.”, förtydligar Birgitta Hallin, Produktchef för svenska marknaden.

Alluras limmade sortiment har det största utbudet och är “go-to”-kollektionen för inredningsarkitekter. Med det breda design- och storleksutbudet ger Allura Dryback total designfrihet. Allura Flex är en cirkulär lösning som dessutom har förbättrats ytterligare för att kunna lösläggas i upp till 150m2. För större ytor räcker det med ett fixeringslim. Allura Click Pro och det unika Allura Puzzle är speciellt framtagna för kommersiella miljöer med cirkularitet i åtanke. Även dessa är produkter för lösläggning. Allura Puzzle har stora 96x96cm plattor som sammankopplas som ett pussel och tål hög belastning under de mest utmanande omständigheter. Lösläggningsalternativet möjliggör för flera för fördelar, som snabb installation, korta väntetider, och popup-installering där golvet kan flytas till flera platser, om och om igen. Forbo Flooring erbjuder det bredaste och högsta kvalitetsvalet inom lösläggning.

“Kollektionen introduceras under paraplyet 'Allura for Life' och erbjuder en produkt för varje situation och för varje plats - oavsett funktionella och/eller designbehov.” säger Birgitta Hallin, produktchef på Forbo Flooring, Sverige.

Hållbarhet – från kärnan av vår verksamhet
Många av de golvsystem och byggmaterial som används idag har en negativ inverkan på planeten. Rätt golv kan hjälpa till att minska både utsläpp och avfall – det är just därför vi på Forbo Flooring vill bidra med mer hållbara golvlösningar. I utvecklingen av vår Allura-portfölj arbetar vi kontinuerligt med att öka hållbarhet och förse Allura-produkter med en hög andel återvunnet innehåll, skapade för att bibehålla högsta produktprestanda. Genom hela processen använder vi livscykelanalyser (LCA) för att vägleda oss och för att säkerställa rätt och kontinuerliga beslut för våra produkter som i sin tur bidrar till bättre cirkulär ekonomi. Vi ser också alltid till att våra miljödeklarationer (EPD) är tredjepartscertifierade för att säkerställa full transparens.

Hela sortimentet av de nya Allura-artiklar kommer att lanseras över hela världen från och med den 1 april 2023.