Miljö, hygien och hållbarhet är de viktigaste faktorerna  vid val av golv till Sahlgrenska Universitetssjukhuset

Miljö, hygien och hållbarhet är de viktigaste faktorerna vid val av golv till Sahlgrenska Universitetssjukhuset

Sahlgrenska Universitetssjukhuset (SU) har hårda krav gällande val av produkter som inte är skadliga för miljön. Samtliga produkter som köps in måste godkännas som bra miljöval för framtiden. För att möta de höga kraven på miljö,hygien, hållbarhet, akustik och rullmotstånd i sjukhusmiljöer har golvindustrin utvecklats och anpassat sina material.

Ytbehandling på linoleumgolv står emot fläckar i vårdrummen

På flera ytor på Sahlgrenska Universitetssjukhuset ligger linoleumgolv från Forbo. Ett golv som klarar de tuffa miljökraven i vården. Golven är Svanenmärkta och består till 97 % av naturliga råvaror.Undersöknings- och vårdrummen utsätts för kroppsvätskor och desinficeringsmedel vilket ställer krav på golv som inte får bestående fläckar. Forbo utvecklade en ytbehandling för golven - Topshield² vilket möjliggjort för SU att kunna välja det bästa miljöalternativet utan avkall på funktion.

I de akuta operationssalarna är förutsättningarna extrema med högt tempo och många människor i rörelse samtidigt. Kraven på hygien och renhållning blir ännu högre. För absolut enklaste renhållning,där vätskor inte ska få fäste i golven valde SU i samråd med Forbo produkten Colorex. Den hårda ytan gör även att nålar inte fastnar i golvet och är lättare att hitta.

Blindtester för bäst rullmotstånd,städning och akustik

Ett golv i sjukhusmiljö ska uppfylla akustikkrav och samtidigt vara lätta att rulla exempelvis tunga sängar, tvättkorgar och matleveranser på.Rullmotståndet i golvet är en viktig faktor vid golvval för personalens hälsa så de inte behöver rulla med onödigt tungt motstånd.En annan fördel med linoleum är att de till skillnad från plastgolv härdar och blir ännu mer motståndskraftiga med tiden vilket skapar ett hållbart golv som står sig länge mot slitage från belastning och städning.

”Jag har lagt golv från olika leverantörer på en teststräcka i en korridor. På sträckan görs blindtester med sjukhuspersonal, städpersonal och arkitekter.Jag ber dem tänka på rullmotstånd, akustik och hur lättstädat det är. Vi kör sjukhussängar, truckar och testar helheten. Forbos linoleumgolv har visat sig vara det golv flest valt. Att de dessutom uppfyller SU:s tuffa miljökrav underlättar golvvalen.”

Ola Bengtsson, projektledare på Västfastigheter.

Blindtesterna har inneburit att Forbos linoleumgolv nu även läggs på stora delar av Angereds sjukhus som är under ombyggnation. Golvet planeras även att läggas på det nya barnsjukhuset på Östra Sjukhuset.

Utbildar arkitekter om rätt golvval

Ola Bengtsson har efter flera år av golvinköp blivit en expert på ämnet och får ofta utbilda arkitekter om golvval som fungerar i sjukhusmiljöer. Om Västfastigheter kommer in i ett tidigt skede tar arkitekten ofta in det golv som Ola rekommenderat baserat på sin erfarenhet av rätt golv i rätt rum,som samtidigt uppfyller grundkraven på miljö.Med flera olika utförande av golvdesign behöver inte arkitekten kompromissa med sin grundidé om design av rummet.

”Att jobba med en golvleverantör med en stor teknisk avdelning underlättar för helheten. Forbo är med från sälj till golvet är lagt. Våra golvläggare får utbildning när golven läggs och städpersonalen får tips om olika städmetoder för att golven ska hålla länge", avslutar Ola.

Forbo Flooring erbjuder ett komplett sortiment av golv och golvtillbehör för såväl företag som privatpersoner. Med vår breda portfölj kan vi erbjuda en komplett golvlösning, vare sig du söker golvlösningar för ett helt sjukhus eller vill lägga nytt golv hemma i köket.

Forbo Flooring AB ingår i Forbo-koncernen med säte i Baar,Schweiz. Totalt omsätter koncernen ca 8,6 miljarder kronor och sysselsätter ca 5 000 anställda. Forbo Flooring AB ansvarar för försäljning, marknadsföring och distribution av golvprodukter i de nordiska länderna. Vi är marknadsledande i Norden inom flera produktområden och har en mycket stark position på golvmarknaden.