Det självklara valet när det gäller hållbara golvval

Det självklara valet när det gäller hållbara golvval

Hållbarhetsrapporten 2014 understryker att Forbo älskar hållbara golv

Hållbarhetsrapport för 2014 tar Forbo ett steg närmare målet att vara det självklara valet när det gäller hållbara golvval. I ett meddelande i Forbo Flooring Systems hållbarhetsrapport bekräftar vice VD Matthias Huenerwadel att ytterligare framsteg och resultat gjorts för att aktivt jobba som ett hållbart företag för ett hållbart samhälle

25% minskning av miljöpåverkan på fem år

Forbos mål att minska sin miljöpåverkan med 25 % under perioden 2009-2015 är på god väg att uppnås visar Hållbarhetsrapport 2014. Matthias Huenerwadel: ”När jag jämför produktportföljen som Forbo har idag med den för bara några år sedan, då ser jag stora förändringar i hur vi tillverkar och designar våra produkter.”

Social hållbarhet enligt tredjepartsstandard

Forbo jobbar med tre fokusområden I sitt hållbarhetsarbete. Det hållbara samhället, den hållbara miljön och det hållbara företaget. För att bidra till det hållbara samhället har arbetet med social hållbarhet utvecklats vidare på flera marknader. Forbo är ett av de första företagen i golvbranschen som nu har infört en tredjepartsstandard för det sociala ansvarstagandet, standard SA8000. Denna standard är nu på plats i alla tillverkningsenheter i både Nederländerna, Storbritannien och Frankrike.

Globalt åtagande för alla som påverkas av kvalitén på inomhusmiljön

”Committed to the health of one” är nästa steg i hållbarhetsarbetet som fokuserar på Forbos produkter och deras samspel med t ex läkare, sjuksköterskor och patienter, lärare och elever, kontorsarbetare, butiksägare, men också fastighetsägare och städare. Med andra ord alla människor som påverkas av kvalitén på inomhusmiljön där valet av golv spelar en viktig roll. ”Committed to The health of One” är ett globalt åtagande för alla som arbetar med och lever på golv gjorda av Forbo. Det handlar om hälsa & säkerhet, hälsa & hygien och hälsa & välbefinnande och håller för närvarande på att föras ut på samtliga marknader.

Forbo Flooring Systems hållbarhetsredovisning finns tillgänglig via vår hemsida: www.forbo-flooring.se.