Allt i Plåt erhåller prestigefylld Ford-certifiering för anläggningen i Åseda

Allt i Plåt erhåller prestigefylld Ford-certifiering för anläggningen i Åseda

Fords Qualified Vehicle Modifier (QVM), är en kvalitetsäkring för att säkerställa att byggnationer av fordon görs på rätt sätt - enligt Fords påbyggaranvisningar. Allt i Plåts anläggning i Åseda är nu godkänd för byggnation av färdtjänstbuss på Ford Transit.

Allt i Plåt är ett småländskt familjeföretag startat 1945. Genom åren har mängder med olika produkter tillverkats. Bland annat tvättgrytor, värmeväxlare, avfuktare, bastuaggregat med mera. De senaste 40 åren har produktionen gått mer och mer mot att tillverka förarhytter till bland annat gruvmaskiner, truckar, skogsmaskiner och flygplatsfordon. Den röda tråden genom alla år har varit hög kvalité och idag tillverkar AIP ca 1400 hytter. AIP är sedan många år certifierade enligt ISO 9001, ISO 14001 och ISO 3834-2.

För fem år sedan började AIP leta efter ett nytt ben att stå på. Siktet föll på fordonsanpassningar och närmare bestämt färdtjänstfordon. Återigen var fokuset att leverera produkter av högsta kvalité. Produktionen har ökat stadigt sedan dess och 2019 görs ca 150 färdtjänstfordon samt ett nytt varumärke skapades ”AIP Conversion”.

Idag har AIP 130 anställda och omsätter ca 250 milj SEK. Det har varit en lärorik process att genomgå QVM-certifieringen.

- Att klara det är ännu ett kvitto på företagets höga kvalité. Vi är stolta och tackar Ford för förtroendet, vi ser fram emot ett långt och framgångsrikt samarbete tillsammans med Ford, säger Philip Persson försäljningschef på Allt i Plåt

Ford Motor Company är ett globalt bilföretag med huvudkontor i Dearborn i Michigan. Företaget designar, tillverkar, marknadsför och erbjuder service för Fords bilar, lastbilar, SUV:ar, elektriska fordon och Lincolns lyxfordon. Företaget erbjuder också finansiella tjänster genom Ford Motor Credit Company, och strävar efter ledande positioner inom elektrifiering, autonoma fordon och mobilitetslösningar. Koncernen har cirka 194 000 anställda världen över. För mer information om Ford, bolagets produkter och Ford Motor Credit Company, vänligen besök www.corporate.ford.com

Ford Europa ansvarar för produktion, försäljning och service av Ford-fordon på 50 separata marknader och har cirka 50 000 anställda vid sina helägda anläggningar och konsoliderade joint ventures och cirka 64 000 anställda medräknat okonsoliderade företag. Vid sidan av Ford Motor Credit Company driver Ford Europa även Ford Customer Service Division och 20 produktionsanläggningar (13 helägda eller konsoliderade joint venture-anläggningar och sju okonsoliderade joint venture-anläggningar). De första Fordbilarna levererades till Europa 1903, samma år som Ford Motor Company grundades. Tillverkningen i Europa startade 1911.