Ford blir ny officiell bilpartner till Längdlandslaget

Ford blir ny officiell bilpartner till Längdlandslaget

Ford har ingått avtal med Ski Team Sweden XC och blir från den 1 juli officiell bilpartner till Längdlandslaget. Organisationerna ska tillsammans arbeta för att öka intresset för sporten bland yngre och ta ett grepp om hållbarhetsfrågor för att säkerställa att framtida generationer ska ha möjlighet att åka skidor på snö.

Från och med idag är Ford ny officiell bilpartner till Längdlandslaget. Ford-ovalen kommer att pryda såväl tävlingsdräkter som tränings- och överdragskläder. När säsongen startar i vinter kommer längdorganisationen att köra ett antal olika Ford-modeller som har folierats, med inspiration av skandinaviska fjällkedjan Skanderna, som även återfinns på den nya landslagsdräkten.

Hållbarhet är ett ledord i samarbetet. Samtliga av de bilar som ska köras till vintern kommer vara elektrifierade i någon grad, bl.a. nya Mustang Mach-E och Kuga PHEV. Målet är att alla bilar ska vara helt eldrivna, vilket Ford avser att införliva i takt med att företaget får fler elbilar tillgängliga på den svenska marknaden, där bl.a. en ny cross-over kommer till Sverige under 2023, och nya E-Transit Custom under 2024.

Man ska också tillsammans arbeta utifrån en gemensam vision – Snö om 50 år, med syftet är att säkerställa att framtidens generationer har tillgång till den snö och skidåkning som vi idag tar för given. Kenneth Holmgren är Marknadschef på Ford och säger:

- Samarbetet med Längdlandslaget är en stor och viktig satsning för Ford. Särskilt spännande är just frågorna om hållbarhet där jag tycker att vi kompletterar varandra väl. Ett viktigt steg i att kunna säkerställa att våra framtida generationer kan åka skidor är bilindustrins omställning till elektrifiering och där ligger Ford i framkant. Ford gör stora investeringar i såväl befintliga som nya fabriker och redan 2030 kommer all personbilsförsäljning vara helt elektrifierad, bara några år därefter gäller detsamma för hela vår transportbilsverksamhet. Och vid 2035 ska alla fabriker i Europa vara helt CO2-neutrala.

Vill få fler ungdomar att åka längdskidor och göra idrotten mer tillgänglig
Sverige har bland de största stjärnorna i världen när det kommer till längdskidåkning, såväl på dam- som på herrsidan. Men utöver satsningen på elitidrotten syftar samarbetet till att göra idrotten mer tillgänglig för gemene man samt få fler ungdomar att intressera sig för idrotten. Detta kommer man göra genom en rad olika aktiviteter under avtalstiden.

Malin Westhed, Marknadschef på Svenska Skidförbundet, längd om samarbetet;

- Jag är stolt och glad över att vi hittat varandra samtidigt som jag ser fram emot att börja vår resa tillsammans. Ford kommer spela en betydande roll i vårt omställningsarbete mot en mer hållbar idrott. De blir en viktig premiumpartner som kommer ge oss förutsättningar att växa och bredda sporten på utövarsidan, samtidigt som de kommer bidra med alternativa sätt för att förbättra resande till och från både träning och tävling med klimatsmarta elektriska alternativ. Under den gemensamma visionen – Snö om 50 år – kommer vi att skapa evenemang och aktiviteter som främjar tillväxt och ligger i framkant för klimatsmarta arrangemang.

Titelsponsor till Smart Energy Cup
Ford blir även ny titelsponsor till Smart Energy Cup. Ford Smart Energy Cup, blir det nya namnet på längdskidornas nationella cup, som samlar Sveriges skidelit och har som mål att vara CO2-neutral år 2026. En stor del av utsläppen kommer från transporter till och från tävlingarna, och där kommer Ford att spela viktig roll, när utsläppen ska minskas.

Med strävan efter att längdskidsporten ska leva året runt har förbundet lanserat Smart Energy Sommar Cup, en nationell cup på rullskidor. Den andra deltävlingen av tre, är SM som just nu går av stapeln i Linköping, blir startskottet för samarbetet och redan idag byter cupen namn till Ford Smart Energy Cup.

Hedin Motor Company är bolagsnamnet för Ford Sverige och är importör av Ford-produkter i Sverige. Ford säljer person- och transportbilar samt reservdelar genom 34 återförsäljare uppdelade på 77 försäljningsställen. Ford strävar efter att ta en ledande position i Sverige för såväl marknadsandelar för person- och transportbilar som hållbarhet, innovation och elektrifiering. På huvudkontoret i Stockholm arbetar ca 45 anställda. Mer information på www.ford.se

Ford Motor Company är ett globalt företag med huvudkontor i Dearborn, Michigan. Företaget designar, tillverkar, marknadsför och erbjuder service för Fords bilar, lastbilar, SUV:ar, elektriska fordon och Lincolns lyxfordon. Företaget erbjuder också finansiella tjänster genom Ford Motor Credit Company och strävar efter ledande positioner inom elektrifiering, autonoma fordon och mobilitetslösningar. Ford har cirka 188 000 anställda världen över. För mer information om Ford, bolagets produkter och Ford Motor Credit Company, vänligen besök www.corporate.ford.com.