Ford ett av världens mest etiska företag för åttonde året i rad

Ford ett av världens mest etiska företag för åttonde året i rad

Ethisphere Institute utser varje år världens mest etiska företag, men bara en biltillverkare – Ford. För åttonde året i rad är Ford med på den åtråvärda listan över företag som begär etisk praxis, främjar företagsmedborgarskap och utövar etiskt ledarskap och styrning.

Ford Motor Company är för åttonde året i rad den enda biltillverkaren på ansedda Ethisphere Institutes lista över världens mest etiska företag. Etik har blivit en allt viktigare faktor för konsumenter när de väljer varumärke.

– En stark etisk grund och företagsmedborgarskap är grunden för hela vår företagsfilosofi – något som ska visa våra kunder vad vi står för. Denna utmärkelse markerar att våra medarbetare fortsätter att arbeta efter denna filosofi, säger Bill Ford.

Toppbetyg i alla fem kategorier av etiskt företagande
Ethisphere Institute är världsledande på att definiera och utveckla standarder för etiska affärsmetoder. Institutet bedömer företag utifrån fem kategorier, och de företag som får toppbetyg i alla fem presenteras som världens mest etiska företag. Kategorierna är etik och efterlevnad, företagsmedborgarskap och –ansvar, etikkultur, styrning och ledarskap och renommé.

Uttalat hållbarhetsarbete ger många utmärkelser
Ford har en uttalad vision att ta ansvar för så väl samhälle och miljö som medarbetare. Det senaste året har biltillverkaren fått ta emot en rad utmärkelser för sitt arbete med hållbarhet i alla led i organisationen. Läs mer i faktarutan.

Omnämnanden om Ford:

• 2017 – Världens mest beundrade företag (Fortune)
  • 2016 – Amerikas bästa företagsmedborgare (Forbes)
  • 2016 ­– Amerikas bästa arbetsgivare (Forbes)
  • 2016 – Ett av världens grönaste företag (Newsweek)
  • 2016 ­– Världens mest attraktiva arbetsgivare inom ingenjörskonst och IT (Universum)

Samhällsansvar även i Sverige
Även i Sverige arbetar Ford aktivt för att ta ett större samhällsansvar. Under 2016 samarbetade man med Aftonbladet där Ford var huvudsponsor i Svenska Hjältar, en satsning som lyfter fram exceptionella samhällsmedborgare. Ford drog även igång folkbildningskampanjen Dela Ratten, en trafiksäkerhetskampanj som syftar till att öka jämställdheten vid bilkörning och därigenom minska antalet trafikolyckor.