Ford Kuga blev Europas bäst säljande laddhybrid under 2021

Ford Kuga blev Europas bäst säljande laddhybrid under 2021

• Kuga Plug-In Hybrid-förare sparade över 1 100 kg CO2 förra året jämfört med en motsvarande bensindrivlina, baserat på WLTP-utsläppssiffror

• Analys av anonymiserad data visar att kunderna laddade sina Kugor på 71 procent av kördagarna men utnyttjade också bilens hybriddrift för sommarresor

• Kuga blev Europas bäst säljande laddhybrid under 2021 och levererade bättre energiförbrukning, bättre CO2-data och lägre ägandekostnader är nyckelkonkurrenterna

Förare av Europas mest sålda laddhybrid kunde var och en under förra året spara motsvarande CO2-utsläpp från en tur och returresa från London till Buenos Aires, enligt de senaste uppgifterna från Ford.

Analys av anonymiserad data från Kuga-kunder över hela Europa visade att den genomsnittliga årliga sträckan var drygt 10 000 km. Baserat på homologerade totala utsläppssiffror för WLTP skulle en Kuga Plug-In Hybrid släppa ut cirka 1 110 kg färre kilo CO2 än en jämförbar Kuga 1,5-liters EcoBoost bensinmodell över samma sträcka.

Uppgifterna visade också att Kuga Plug-In Hybrid-förare är angelägna om att hålla sina fordon laddade, där nästan hälften av alla laddningshändelser som äger rum sker under natten. Kortare påfyllningar under dagtid på en till två timmar var också populära, och Ford förväntar sig att frekvensen av laddningshändelser kommer öka ytterligare när infrastrukturen fortsätter att expandera över hela Europa.

Ny privatleasingkampanj i Sverige
Idag drar Ford igång en ny privatleasingkampanj i Sverige. Priset ligger på från 2995 SEK / månad och gäller till och med den sista mars i år.

Kuga Plug-In Hybrid var den mest sålda laddhybriden bland alla märken totalt i Europa under 2021 och slog sin närmaste rival i segmentet med mer än 17 procent. Försäljningen av laddhybrid- och helelektriska bilar stod för 19 procent av alla nya bilar som såldes 2021, jämfört med 21,7 procent för dieselmotorfordon, och tre av fyra Kugas som såldes 2021 var laddhybrider eller fullhybrider 1.

"Alla kunder är inte i stånd att hoppa direkt från bensin eller diesel till en helt eldriven bil. Det är därför vi designade vår Kuga Plug-In Hybrid för att erbjuda det bästa av två världar, och att sälja mer än någon annan laddhybrid i Europa tyder på att vi har tänkt helt rätt”, säger Glen Goold, utvecklingschef för Ford Kuga . "Ford är engagerad i en elektrifierad framtid, och bilar som Kuga Plug-In Hybrid hjälper kunderna att ta det steget med oss."

Kunder som drar nytta av el
Anonymiserade fordonsanvändningsdata som samlats in av Ford för att hjälpa till att förstå och optimera ägarnas upplevelse med laddhybrider gav insikter om hur kunderna får ut det mesta av Kuga Plug-In Hybrids mångsidighet:

• Kunder laddar regelbundet sina Kuga Plug-In Hybrider – För varje 100:e kördag var det 71 laddningshändelser, vilket tyder på att kunderna oftare än inte laddar de dagar de använder sin Kuga. Dessutom var den genomsnittliga batterikapaciteten vid inkopplingen 30 procent, vilket tyder på att kunderna sällan kör förrän batteriet är urladdat och istället håller det laddat för att maximera den elektriska körräckvidden.
  • Kuga Plug-In Hybrids kördynamik gav kunderna flexibiliteten att möta sina behov– Den genomsnittliga sträckan per dag och antalet resor över 100 km nådde sin topp under månaderna juli, augusti och september, vilket tyder på att kunderna kunde utnyttja modellens bensin-elektriska hybridläge för att njuta av sina sommarsemester och aktiviteter.
  • Kunder drar fördel av laddning över natten hemma för att minska sina bilkostnader – Av de 5,7 miljoner Kuga Plug-In Hybrid-laddningshändelser som registrerats under de senaste 12 månaderna inträffade 46 procent över natten och den vanligaste laddningstiden var 12 timmar eller mer. Förutom att göra det möjligt för ägare att dra nytta av billigare elpriser, tyder populariteten för laddning över natten på att kunder antar liknande beteenden som när de laddar sina smartphones och andra enheter som snabbt har blivit en del av vardagen.

Den näst mest populära laddningstiden var mellan en och två timmar under dagen, vilket tyder på att Kuga Plug-In Hybrid-förare också är angelägna om att använda sig av snabba påfyllningar under dagen där offentliga laddningsmöjligheter tillåter.

Kuga Plug-In Hybrid leder EV-laddningen
Kuga Plug-In Hybrid var den mest sålda laddhybriden i alla segment 2021 med mer än 48 000 sålda exemplar, och sålde mer än sin närmaste konkurrent under åtta månader av året.

Bilens intelligenta drivlina ger effektivitet och bekvämlighet, med en helelektrisk räckvidd på 57-65 km enl WLTP och helelektrisk räckvidd i stadstrafik på 71-89 km enl WLTP som ger förare möjligheten att göra frekventa resor på enbart på el. Energiförbrukning från 14,8 kWh/100 km enl WLTP är lägre än flera nyckelkonkurrenter.

Dessutom erbjuder Kuga Plug-In Hybrid räckvidden och bekvämligheten för ett bensindrivet fordon, samtidigt som batterikraften används för att komplettera bensinprestanda för ökad effektivitet även när den inte är i det helelektriska EV Now-läget.

Förare kan också använda EV Later-läget för att spara batteriladdningen till senare, vilket ger dem full kontroll över hur och när de ska distribuera batterikraft. Förutom att ladda från en extern strömförsörjning kan Kuga Plug-In Hybrid automatiskt fylla på sitt batteri på resande fot med regenerativ laddningsteknik som fångar upp kinetisk energi som normalt går förlorad under inbromsning. Även om batteriet är helt urladdat erbjuder Kuga Plug-In Hybrid segmentets bästa bränsleförbrukning på 5,2-6,0 l/100 km.

Kuga Plug-In Hybrid erbjuder också lägre totala ägandekostnader jämfört med sina rivaler i segmentet, med en potentiell besparing på mer än 18 000 SEK under en typisk period på tre år/60 000 km, tack vare låg bränsle- och energiförbrukning, låga servicekostnader och starka restvärden.

Fords utbud av elektrifierade passagerarfordon inkluderar även de helelektriska Mustang Mach-E och Mustang Mach-E GT, både mildhybrid- och fullhybridversioner av Kuga SUV samt fullhybriddrivlina för Mondeo Hybrid, Explorer Plug-In Hybrid; och milda hybriddrivlinor för Puma, Fiesta och Focus EcoBoost Hybrid-modeller.

1 Ford of Europe reports sales for its 20 European traditional markets: Austria, Belgium, Britain, Czech Republic, Denmark, Finland, France, Germany, Greece, Hungary, Ireland, Italy, Netherlands, Norway, Poland, Portugal, Spain, Romania, Sweden and Switzerland.

Hedin Motor Company är bolagsnamnet för Ford Sverige och är importör av Ford-produkter i Sverige. Ford säljer person- och transportbilar samt reservdelar genom 34 återförsäljare uppdelade på 77 försäljningsställen. Ford strävar efter att ta en ledande position i Sverige för såväl marknadsandelar för person- och transportbilar som hållbarhet, innovation och elektrifiering. På huvudkontoret i Stockholm arbetar ca 45 anställda. Mer information på www.ford.se

Ford Motor Company är ett globalt företag med huvudkontor i Dearborn, Michigan. Företaget designar, tillverkar, marknadsför och erbjuder service för Fords bilar, lastbilar, SUV:ar, elektriska fordon och Lincolns lyxfordon. Företaget erbjuder också finansiella tjänster genom Ford Motor Credit Company och strävar efter ledande positioner inom elektrifiering, autonoma fordon och mobilitetslösningar. Ford har cirka 188 000 anställda världen över. För mer information om Ford, bolagets produkter och Ford Motor Credit Company, vänligen besök www.corporate.ford.com.