Ford-modeller belönas för andra året i rad i DEKRA:s rapport om begagnade bilar

Ford-modeller belönas för andra året i rad i DEKRA:s rapport om begagnade bilar

• Precis som förra året får Ford Fiesta, S-MAX och Galaxy utmärkelser som pålitliga begagnade bilar
  • Dessutom tar Ford Kuga hem sin första seger
  • Utmärkelserna – från det ledande bilkontrollföretaget DEKRA – bygger på mer än 15 miljoner besiktningar

Göteborg, 24 januari 2012 – Fyra Ford-modeller har utsetts till de mest tillförlitliga begagnade bilarna. För tre av dem var det andra året i rad.

Det var Fiesta, S-MAX, Galaxy och Kuga som slog konkurrenterna vad gäller antal och typ av rapporterade fel.

Utmärkelserna delas ut av DEKRA, det välkända tyska test- och certifieringsföretaget. DEKRA har sammanställt resultatet från mer än 15 miljoner bilbesiktningar i Tyskland de senaste två åren.

Fiesta och Kuga placerade sig i topp bland mindre bilar och stadsjeepar med upp till 5000 mils körsträcka. Deras felindexpoäng var 95,3 respektive 94,7 procent.

Med felindexet 66,1 procent vann S-MAX och Galaxy MPV-klassen för bilar som gått 10 000 till 15 000 mil.

Ford Europas kvalitetsexpert Thomas Hochkirchen säger att utmärkelserna är resultatet av företagets fortlöpande förbättringar med fokus på tillförlitligheten.

”DEKRA har ett mycket gott anseende bland bilköparna och vi är självklart stolta över dessa utmärkelser som handlar om hur bilarna fungerar ute i verkligheten”, säger han. ”Resultaten visar att Fords kvalitet håller väl i tiotusentals mil.”

För pressmeddelanden, tillhörande material och högupplösta bilder och video, besök

www.fordmedia.eu alt. www.media.ford.com

Följ oss på www.facebook.com/fordsverige,
www.twitter.com/FordEu eller www.youtube.com/fordofeurope

Ford Motor Company är ett världsledande bilföretag med huvudkontor i Dearborn i Michigan. Företaget tillverkar och distribuerar motorfordon i sex världsdelar. Koncernen har cirka 166 000 anställda världen över och runt 70 fabriker. Dess fordon marknadsförs under varumärkena Ford och Lincoln. Finansiella tjänster erbjuds genom Ford Credit. För mer information om Fords produkter, vänligen besök www.fordmotorcompany.com alternativt www.ford.se

Ford Europa har ansvar för produktion, försäljning och service av Ford-fordon i 51 länder och sysselsätter cirka 66 000 personer. Förutom Ford Credit, omfattar Ford Europas verksamhet Ford Customer Service Division och 22 tillverkningsanläggningar, inklusive joint ventures. De första Ford-bilarna levererades till Europa 1903, samma år som Ford Motor Company grundades. I Europa inleddes tillverkningen 1911.