Ford testar geofencing – kan automatiskt sänka bilens hastighet

Ford testar geofencing – kan automatiskt sänka bilens hastighet

• Geofencing-teknik skapar ett virtuellt område där fordon saktar ner, snarare än att förlita sig på att förare upptäcker skyltar som kan vara på okända rutter eller övertäckta

• Hastighet är en viktig bidragande faktor vid trafikolyckor. Geofencade zoner på 30 km/h vid skolor, sjukhus och shoppingområden kan avsevärt minska riskerna för alla trafikanter

• Ford Connected Tech kan göra gator enklare, säkrare och hjälpa förare att undvika kostsamma hastighetsböter och minska behovet av hastighetsskyltar

• Vid testförsök i Köln, Tyskland, används nya, helelektriska Ford E-Transit. Teknologin skulle i framtiden kunna användas i alla typer av Ford-bilar

Många städer begränsar hastigheterna runt skolor, sjukhus och shoppingområden. Att se skyltarna kan dock bero på hur synliga de är, om de är dolda av grenar eller kanske omgivna av ett kluster av andra skyltar.

Nu testar Ford uppkopplad fordonsteknik med hjälp av geofencing – en virtuell geografisk gräns – som en dag skulle kunna eliminera behovet av skyltar för hastighetsbegränsningar helt och hållet. Förutom att göra gator säkrare för andra trafikanter och fotgängare, kan Fords Geofencing Speed Limit Control-system hjälpa förare att undvika att oavsiktligt dra på sig fortkörningsböter.

"Teknik för uppkopplade fordon har den bevisade potentialen att hjälpa till att göra vardagens körning enklare och säkrare till nytta för alla, inte bara personen bakom ratten", säger Michael Huynh, chef för City Engagement Germany, Ford of Europe. "Geofencing kan säkerställa att hastigheterna sänks där - och även när - det är nödvändigt för att förbättra säkerheten och skapa en trevligare miljö."

Hjälper till att reducera hastigheten
I Europa är upp till 29 procent av dödsfallen på vägarna fotgängare och cyklister, beroende på land. Att inrätta 30 km/h-zoner anses vara en av nyckelåtgärderna för att minska risken för fotgängare i stadsområden, eftersom förarna har mer tid att reagera och kollisionshastigheten är lägre.

Förarassistanstekniker som Fords Intelligent Speed Assist och Adaptive Cruise Control med Stop & Go hjälper redan till att säkerställa att förarna inte överskrider hastighetsgränserna. Fords Geofencing Speed Limit Control-system är potentiellt mer flexibelt och effektivt än system ombord och skulle i framtiden kunna tillämpas i Fords transport- och personbilar.

Forskare använder två FordPro-fordon för att analysera effekten av hastighetsbegränsningar när det gäller att förbättra trafikflödet och minska risken för olyckor. Tester med de helelektriska Ford E-Transit bilarna sträcker sig till alla 30 km/h-zoner i centrala Köln, i Tyskland, såväl som i utvalda 50 km/h- och 30 km/h-zoner på andra ställen i staden.

Det 12-månader långa försöket bygger på nya Ford-forskningsprojekt som strävar efter att förbättra trafiksäkerheten, inklusive ansluten trafikljusteknik som automatiskt kan bli grön för att erbjuda tydligare vägar för ambulanser, brandbilar och polisfordon, och användningen av specifika högtalare inuti fordonet för att uppmärksamma förarna på varifrån människor och föremål närmar sig.

Fords lokala riskinformation, som introducerades i Ford Puma 2020, hjälper också till att göra vägarna säkrare. Den uppkopplade tekniken, som nu finns på 500 000 Ford-fordon i Europa, uppmärksammade förarna på mer än 35 000 trasiga fordon, både Ford och icke-Ford, och varnade förare för mer än 100 000 faror per månad i Europa under 2021.

Så fungerar det
Testet är resultatet av ett samarbete mellan Ford City Engagement-teamet, statstjänstemän i Köln och Aachen och Fords mjukvaruingenjörer i Palo Alto, USA. Tillsammans med kollegor i Aachen utvecklade Palo Alto-ingenjörerna teknik som kopplar fordonet till geofencing-systemet för GPS-spårning och datautbyte.

Föraren får informationen via instrumentpanelens display, där den nya hastighetsgränsen blinkar under den aktuella hastigheten. Fordonet minskar automatiskt hastigheten i linje med den geofencerade zonen. Föraren kan åsidosätta systemet och avaktivera hastighetsbegränsningskontrollen när som helst.

I framtiden kan Fords Geofencing Speed Limit Control-system göra det möjligt för förare att ställa in sina egna geofencing-zoner i hastigheter så låga som 20 km/h, inklusive vid depåer och privata anläggningar. Hastighetsgränser kan också ställas in dynamiskt för att ta hänsyn till lokala faror, tillfälliga vägarbeten och tid på dygnet.

Den tyska trafiklagen har över 1 000 typer av vägmärken. I Storbritannien uppskattar man att antalet vägskyltar har fördubblats under de senaste två decennierna, till cirka 4,6 miljoner totalt, och Department for Transport begär att lokala kommuner tar bort onödiga och fula skyltar.

"Våra förare bör dra nytta av den senaste tekniska supporten, inklusive geofencing-baserade assistentsystem som gör det möjligt för dem att hålla hastighetsgränserna och helt koncentrera sig på vägen", säger Dr Bert Schröer, chef för fordonsteknik och mobilitet, AWB.

Försöket pågår till mars 2023 och är en del av bredare forskningsinitiativ som sätter E-Transit-bilar på prov i en mängd intensiva verkliga driftsscenarier, inklusive inom post-, kommunal- och allmännyttiga tjänster, samt som last mile och livsmedelsleveranssektorer inom Frankrike, Tyskland, Italien, Nederländerna, Norge och Storbritannien.

Ford använder också geofencing-teknik för att förbättra luftkvaliteten i städer, vilket säkerställer att Ford Transit Custom PHEV körs automatiskt i nollutsläppsläge när fordonet går in i en lågemissionszon.

Hedin Motor Company är bolagsnamnet för Ford Sverige och är importör av Ford-produkter i Sverige. Ford säljer person- och transportbilar samt reservdelar genom 34 återförsäljare uppdelade på 77 försäljningsställen. Ford strävar efter att ta en ledande position i Sverige för såväl marknadsandelar för person- och transportbilar som hållbarhet, innovation och elektrifiering. På huvudkontoret i Stockholm arbetar ca 45 anställda. Mer information på www.ford.se

Ford Motor Company är ett globalt företag med huvudkontor i Dearborn, Michigan. Företaget designar, tillverkar, marknadsför och erbjuder service för Fords bilar, lastbilar, SUV:ar, elektriska fordon och Lincolns lyxfordon. Företaget erbjuder också finansiella tjänster genom Ford Motor Credit Company och strävar efter ledande positioner inom elektrifiering, autonoma fordon och mobilitetslösningar. Ford har cirka 188 000 anställda världen över. För mer information om Ford, bolagets produkter och Ford Motor Credit Company, vänligen besök www.corporate.ford.com.