Ford testar ny strålkastarteknologi för att öka förares uppmärksamhet

Ford testar ny strålkastarteknologi för att öka förares uppmärksamhet

Head-up-displayer har under en längre tid gjort det möjligt för förare att hålla fokus på vägen framåt. Men nu testar Fords ingenjörer en ny strålkastarteknik som bokstavligen ser till att förarna håller ögonen på vägen.

Den nya tekniken kan projicera vägbeskrivningar, hastighetsbegränsningar eller väderinformation på vägen så att förarens blick kan förbli fixerad på vägen framåt.

Nattetid kan vara mer riskfyllt att köra bil. I Storbritannien sker 40 procent av trafikolyckorna i mörker, även om det är mycket färre personer som kör bil än på dagtid. Denna risk ökar när en förare tar blicken från vägen. Ett fordon som färdas i 90 km/h täcker 25 meter per sekund, vilket innebär att även en kort blick på bilens navigeringskluster kan resultera i att "köra i blindo" i tio meter eller mer. På en obelyst väg kan detta potentiellt innebära att man missar en viktig skylt eller en kurva.

Att projicera information på vägen med högupplösta strålkastare kan också gynna andra trafikanter. Ett övergångsställe kan till exempel projiceras på vägen, både för förarens och fotgängarens sikt, i situationer där befintliga vägmarkeringar är bleka eller otydliga. Andra möjligheter inkluderar att visa en väg för föraren att följa för att säkerställa att cyklister körs om på säkert avstånd.

Tekniken kan ge föraren information om väderförändringar, som snöfall, dimma, hala vägar etc. Att ansluta strålkastaren till navigationssystemet kan visa kommande kurvor, medan fordonets bredd kan projiceras på vägen. Detta hjälper föraren att bedöma om fordonet kommer att passa genom en lucka eller på en parkeringsplats.

Att sträva efter att göra nattkörning bekvämare är en del av Fords engagemang för att utveckla teknologier som tjänar och inspirerar människors sätt att leva och arbeta, för att göra livet enklare, nu och i framtiden.

Video:

Hedin Motor Company är bolagsnamnet för Ford Sverige och är importör av Ford-produkter i Sverige. Ford säljer person- och transportbilar samt reservdelar genom 34 återförsäljare uppdelade på 77 försäljningsställen. Ford strävar efter att ta en ledande position i Sverige för såväl marknadsandelar för person- och transportbilar som hållbarhet, innovation och elektrifiering. På huvudkontoret i Stockholm arbetar ca 45 anställda. Mer information på www.ford.se

Ford Motor Company är ett globalt företag med huvudkontor i Dearborn, Michigan. Företaget designar, tillverkar, marknadsför och erbjuder service för Fords bilar, lastbilar, SUV:ar, elektriska fordon och Lincolns lyxfordon. Företaget erbjuder också finansiella tjänster genom Ford Motor Credit Company och strävar efter ledande positioner inom elektrifiering, autonoma fordon och mobilitetslösningar. Ford har cirka 188 000 anställda världen över. För mer information om Ford, bolagets produkter och Ford Motor Credit Company, vänligen besök www.corporate.ford.com.