Fords samarbete med ledande IT- och elektronikföretag ger kunderna helt nya upplevelser i kupén

• Ford samarbetar med Gracenote, Microsoft, NAVTEQ, Nuance Communications, Sony, TeleNav och ViaMichelin för att kunna erbjuda kunderna förstklassiga upplevelser i kupén.
  • Dessa partnerskap vittnar om Fords allt starkare ställning som ledande företag inom bilteknik.
  • SYNC-systemets användbarhet, kompatibilitet och funktionalitet visar hur Fords kunder kan dra nytta av de främsta teknikföretagens expertkunskaper.

Göteborg, 7mars 2011 – När SYNC-systemet lanseras i Europa under 2012 kommer Ford att stärka sin position vad gäller integrerad kommunikation, röststyrning och underhållning för bilkunder.

Den omfattande och innovativa listan över funktioner som systemet gör tillgängliga för Ford-förare bygger på arbete från Ford egna tekniker i Europa och USA men också bidrag från experter inom teknikbranschen.

För att SYNC tillsammans med gränssnittet MyFord Touch ska kunna erbjuda bästa tänkbara prestanda och funktionalitet, i enlighet med kundernas förväntningar, utvecklar Ford systemet tillsammans med en rad partners utvalda för sin kompetens inom respektive område.

Bland Fords samarbetspartners märks Gracenote, Microsoft, NAVTEQ, Nuance Communications, Sony, TeleNav och ViaMichelin. Dessa företag bidrar alla till utveckling av SYNC och använder sin erfarenhet och kompetens för att hjälpa till att ta fram ett kraftfullt och mångsidigt system.

Resultatet av dessa gemensamma ansträngningar är det mest sofistikerade systemet i sitt slag, en lösning som erbjuder Fords kunder en bekvämare och mer uppkopplad bilkörning.

”Genom att använda sig av de främsta maskin- och programvaruutvecklarna inom en rad områden lyckas Ford nu ta fram ett system som ligger i täten och som dessutom är lätt att uppgradera”, säger John Schneider, chefsingenjör på Ford Global Multimedia and Infotainment.

”Utvecklingen av ett system så avancerat som SYNC med MyFord Touch kräver expertis utanför den traditionella bilbranschen. De erfarenheter som projektet gett oss kommer att fortsätta gagna Fords kunder i takt med att företaget utvecklas till ledande tillverkare av teknik i världsklass.”

Gracenote

I samarbete med Ford erbjuder Gracenote tekniska funktioner och musikdata som gör att de som använder SYNC med MyFord Touch kan utnyttja digitala musikspelare fullt ut.

Tack vare Gracenotes och Fords gemensamma ansträngningar kommer SYNC att erbjuda ett säkrare, mer praktiskt och mer engagerande sätt att uppleva musik i bilen med hjälp av förbättrad röstigenkänningen och albumomslag.

MyFord Touch-karusellen med albumomslag är kopplad till Gracenotes databas, som känner igen ljudfiler från en USB-kopplad spelare och visar rätt omslag.

Gracenote kommer också att förstärka SYNC:s röstigenkänning vad gäller musiksökningar, så att förarna kan hitta grupper, artister och album med svåruttalade och svårstavade namn. Det är tack vare Gracenote som SYNC kan tolkas artistnamn som INXS, Mötley Crüe och Ke$ha.

En finess är att man i sökningar kan använda artisternas smeknamn. Exempel på smeknamn som stöds av SYNC-systemet är The Boss (Bruce Springsteen), The Fab Four (Beatles), The King (Elvis Presley) och till och med Ol’ Blue Eyes (Frank Sinatra).

Microsoft

Ford och Microsoft har arbetat i mer än fem år för att utveckla ett integrerat kommunikations- och infotainmentsystem som låter förare och passagerare fortsätta uppkopplade också i bilen.

Kulmen på denna relation utgör den sömlösa driften och gränslösa potentialen i SYNC.

Kärnan i SYNC består av Microsoft Windows Embedded Automotive, en lika kraftfull som stabil programvaruplattform med de senaste verktygen och teknikerna. Plattformen gör att Ford kan erbjuda de mest heltäckande alternativen vad gäller styrning och anslutningar samt innovativa funktioner som ger användarna högkvalitativa upplevelser.

Ford-bilar med SYNC kommer att ha Bluetooth-anslutning, tillgång till musikbibliotek på musikspelare (via USB) och en rad andra funktioner som ger en rikare upplevelse i kupén.

NAVTEQ

NAVTEQ är en världsledande leverantör av kartor samt trafik- och plats-data. Företaget bidrar med avancerat innehåll till MyFord Touch-systemet.

De data som levereras till Ford är utformade för att stödja mer exakta väganvisningar och hjälpa föraren att orientera sig. De förbättrar navigeringen överlag och kan t.ex. varna för trafikljus eller visuellt vägleda föraren genom svåra korsningar.

NAVTEQ:s data innehåller även information om trafikköer så att förare kan välja alternativa vägar som är mer framkomliga.

NAVTEQ informerar också MyFord Touch-användare om bensinstationer utmed vägen och vilka bränsletyper de erbjuder.

Nuance Communications

Den enastående röststyrningsförmågan i Fords SYNC-system vore inte möjlig utan viktiga insatser från röstteknikexperten Nuance Communications.

Nuances uppgift är att se till att Fords kunder världen över kan använda sig av samma höga nivå på röststyrningen. Företagets utveckling av ett röstigenkänningssystem som kan svara på 10 000 kommandon på 19 språk är en avgörande faktor för att SYNC ska kunna ta en tätplats vad gäller röststyrd funktionalitet.

Under arbetet med Ford i SYNC-projektet har Nuance gjort betydande investeringar för att täcka in den stora språkliga variation man möter i vidsträckta länder som USA och Kina. Också i Europa är utmaningarna stora, delvis beroende på att så många språk ligger nära varandra rent geografiskt, vilket gör att man måste erbjuda flerspråkiga lösningar.

Genom att optimera både röstigenkänningen och textomvandlingen så att den är kompatibel med flera språk lämnar Nuance ett viktigt bidrag till Fords ställning som leverantör av genuint globala fordon och lösningar.

Sony

Partnerskapet mellan Sony och Ford har pågått sedan 2001 och gjort att många av Fords bilar kunnat erbjuda förstklassiga ljudupplevelser.

Sony har utvecklat ljudsystemen med avancerad utformning och ett högklassigt högtalarsystem med Sonys unika akustik.

Med hjälp av en teknik som kallas Digital Signal Processing har Sony tagit fram fordonsspecifika ljudkurvor för att kunna tillhandahålla Fords kunder bästa tänkbara ljud.

Ljudsystemet från Sony innehåller en inbyggd kontrollpanel i svart pianolacksfinish, en femkanalig ljudenhet med fordonsspecifik equalizerfunktion samt ett Sony-högtalarsystem av hög kvalitet med en mitthögtalare, fyra diskanthögtalare och fyra bashögtalare.

Det här gör att Fords kunder kan avnjuta sin favoritmusik i en ljudmiljö av toppklass.

TeleNav

Ford samarbetar med TeleNav, en av världens största leverantörer av trådlösa navigeringstjänster, för att kunna erbjuda uppkopplad navigering i SYNC med MyFord Touch. Systemet använder sig av TeleNavs GPS-navigeringsprogramvara för att leverera realtidsinformation som hjälper förare att mer effektivt och tillförlitligt söka efter och hantera destinationer.

TeleNavs minneskortsbaserade navigeringssystem utgör ett enkelt uppdateringsbart alternativ till CD-, DVD- och hårddiskbaserade system. Lösningen omfattar regional och lokal information som språk, vägledning och kartor.

Eco-Route, ett TeleNav-program som räknar ut det mest bränsleeffektiva alternativet för varje rutt, kommer att ingå i SYNC med MyFord Touch. Med hjälp av TeleNavs programvara kommer MyFord Touch att komma åt trafikdata (både historiska och i realtid) samt hastighetsbegränsningar och vägsträckningar för att räkna fram tre alternativ: snabbast, kortast och mest miljövänlig, med en bränslebesparing på upp till 15 procent.

ViaMichelin

Ford och ViaMichelin samarbetar för att de som använder SYNC med MyFord Touch ska kunna användas sig av Michelins berömda hotell- och restaurangguide tillsammans med en heltäckande databas över sevärdheter i Europa.

De globala fördelar som SYNC erbjuder kommer att underlätta resor i Europa och dessutom ge snabb och enkel tillgång till information om mat, boende och aktiviteter.

Hela Guide MICHELIN kommer att vara tillgänglig via SYNC med MyFord Touch. Oavsett om man letar efter ett litet hotell på landsbygden eller en exklusiv gourmetrestaurang har Michelins inspektörer valt ut de bästa alternativen.

Med hjälp av SYNC kan kunderna göra röstbaserade sökningar utifrån aktuell position, en adress, namnet på restaurangen eller med nyckelord som t.ex., typ av kök. Omfattande listor finns för mer än 24 länder i Europa.

Lika uppskattad kommer den gröna guiden från MICHELIN att bli, ett måste för nyfikna och krävande resenärer. Här finns information om en stads, en regions eller ett lands sevärdheter – historia, kultur och natur – tillgänglig via SYNC med MyFord Touch.

För pressmeddelanden, tillhörande material och högupplösta bilder och video, besök www.media.ford.com eller www.fordmedia.eu

Följ oss på www.facebook.com/fordofeurope, www.twitter.com/FordEu eller www.youtube.com/fordofeurope

För ytterligare information, kontakta Public Affairs, Ford Motor Company AB:

Ola Norberg, onorberg@ford.com alt. +46 (0)31 707 10 95