Mustang GTD sätter fart på sommaren med europeisk debut

• Ford Mustang GTD gör sin europeiska debut i juni på Le Mans 24-timmars, följt av Spa 24-timmars och Goodwood Festival of Speed
  • Omfattande tester i Europa förbereder för en officiell tidtagning på Nürburgring Nordschleife under fjärde kvartalet 2024
  • Nästa kapitel i Mustang GTD-storyn berättas online och ger nya detaljer om race-to-road-teknologierna som gör detta till superbilarnas Mustang
  • Mustang GTD första ansökningsomgång i Nordamerika för årsmodell 2025 och 2026 stängdes med över 7 500 ansökningar för superbilen

Ford förbereder sig för att ta den mest avancerade, djärva Mustangen till Europa. Mustang GTD 1, som gör sin debut på Le Mans 24-timmars, kommer även att ge sig ut på Europas vägar för tester inför en officiell tidtagning under fjärde kvartalet 2024 på den berömda Nürburgring Nordschleife.

"Vi har gjort omfattande tester av Mustang GTD i Nordamerika, inklusive varv på Sebring International Raceway och Virginia International Raceway. Allt detta för att konstruera en bil som kan avverka Nürburgring på under sju minuter, säger Mustang GTDs chefsprogramingenjör Greg Goodall. "Nästa steg är att ta den till europeiska vägar med dedikerade testsessioner på Nürburgring, inför en officiell tidstagningskörning senare i år."

Byggd för att slå Europas bästa, kommer Mustang GTD att följa upp sin europeiska debut på Le Mans med framträdanden på Spa 24-timmars och Goodwood Festival of Speed.

Tillsammans med Mustang GTDs första framträdande i Europa kommer en ny onlineserie ha premiär som fördjupar sig i komponenterna och tekniken som gör detta till superbilarnas Mustang. Med hjälp av verklighetstrogna datorgenererade renderingar kommer serien gå in på ämnen som den banbrytande fjädringen och den kompressormatade V8-motorn på över 800 hästkrafter,2, 3 och mycket mer.

Dessa bilder och videor visar högpresterande komponenter på sätt som matchar karaktären hos Mustang GTD. Fans kan gå in på Mustang- eller Ford Motor Companys-kanaler på Instagram, Facebook, Tik Tok, YouTube eller X, eller till Mustang GTD-sidan på ford.com för att ta del av de senaste nyheterna och informationen.

Mustang GTDs ankomst till Europa kommer samtidigt som marknader förbereder sig för att börja öppna upp för ansökningar från potentiella ägare. Ansökningsfönstret för nordamerikanska kunder stängdes den 21 maj med mer än 7 500 personer registrerade för att få möjlighet att få köpa en Mustang GTD av 2025 eller 2026 års modell. Dessa sökande täcker ett brett tvärsnitt av intresseområden, bland annat motorsport. Över 20 procent av trafiken som genererades till Mustang GTD-applikationswebbplatsen kommer från motorsportkanaler. Och bland ansökande är en av fyra en tidigare Mustang-ägare, medan en av fem säger att de äger en annan tillverkares fordon med liknande prestanda.

"Med Mustang GTD bestämde vi oss för att bygga en racerbil för gatan med hjärtat av en Mustang och viljan att slå Europas allra bästa. Efter att ha öppnat upp för ansökningar på den nordamerikanska marknaden har vi sett kundernas gensvar på denna målsättning, säger Mustang GTDs varumärkeschef Jim Owens. "Oavsett om de äger en konkurrents sportbil eller har en annan Mustang i stallet, attraherar Mustang GTDs racerbaserade prestanda kunderna."

Mer information om europeiska ansökningar kommer att meddelas under juni månad.

###

1 Officiellt godkänd bränsleeffektivitet och CO2-utsläpp kommer att publiceras närmare försäljningsdatumet. I enlighet med Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure (WLTP).

WLTP-bränsle-/energiförbrukningen, CO2-utsläpp och elektrisk räckvidd bestäms enligt de tekniska kraven och specifikationerna i de europeiska förordningarna (EC) 715/2007 och (EU) 2017/1151. De tillämpade standardtestprocedurerna möjliggör jämförelser mellan olika fordonstyper och olika tillverkare.

2 Hästkrafter och vridmoment testade enligt ECE R85-00.

3 Hästkrafter och vridmoment är oberoende attribut och kanske inte uppnås samtidigt.

Hedin Motor Company är bolagsnamnet för Ford Sverige och är importör av Ford-produkter i Sverige. Ford säljer person- och transportbilar samt reservdelar genom fem återförsäljare uppdelade på 63 försäljningsställen. Ford strävar efter att ta en ledande position i Sverige för såväl marknadsandelar för person- och transportbilar som hållbarhet, innovation och elektrifiering. På huvudkontoret i Stockholm arbetar ca 45 anställda. Mer information på www.ford.se.

Ford Motor Company är ett globalt företag med huvudkontor i Dearborn, Michigan. Företaget designar, tillverkar, marknadsför och erbjuder service för Fords bilar, lastbilar, SUV:ar, elektriska fordon och Lincolns lyxfordon. Företaget erbjuder också finansiella tjänster genom Ford Motor Credit Company och strävar efter ledande positioner inom elektrifiering, autonoma fordon och mobilitetslösningar. Ford har cirka 188 000 anställda världen över. För mer information om Ford, bolagets produkter och Ford Motor Credit Company, vänligen besök www.corporate.ford.com.