Nya Ford Ranger skapar historia som den första och hittills enda pickupen som får 5 stjärnor i Euro NCAP:s krocktest

• Nya Ford Ranger är den första pickupen någonsin som får toppbetyget 5 stjärnor i Euro NCAP
  • Ranger uppnådde en av de högsta totalpoängen någonsin i Euro NCAP; de 5 stjärnorna vittnar om ett förstklassigt skydd för vuxna, barn och fotgängare

Göteborg, 26 oktober 2011 – Nya Ford Ranger skriver bilhistoria genom att bli den första pickupen någonsin som får maximala 5 stjärnor i krocktestet Euro NCAP.

Ranger fick 89 procent av poängen för övergripande säkerhet – det bästa resultatet någonsin för en pickup och ett av de högsta poängen som Euro NCAP registrerat oavsett fordonstyp. Vad gäller fotgängarskydd uppnådde Ranger det bästa resultatet någonsin (oavsett fordonstyp) som uppmätts av Euro NCAP: 81 procent.

"Fordonssäkerhet är ett av kärnvärdena för Ford Motor Company. Dessa oberoende testresultat bekräftar inte bara att nya Ranger är den säkraste bilen i sin fordonsklass utan att den hör till de säkraste fordonen överhuvudtaget enligt Euro NCAP”, säger Stephen Odell, koncernchef för Ford Europa. "Ingen vill ju drabbas av en olycka, men om det sker erbjuder Ranger ett enastående skydd både för förare och passagerare - även barn - samt för fotgängare."

Euro NCAP grundades 1997 och stöds av flera regeringar och motor-, konsument- och försäkringsorganisationer. Det är den största och mest respekterande oberoende experten på krocktester i Europa.

Personalen på Euro NCAP beskriver Rangers testresultat som "anmärkningsvärda" med "imponerande" poäng inom alla områden.

Michiel van Ratingen, generalsekreterare för Euro NCAP, kommenterar: "Med ett så välfungerande skydd för fotgängare är det tydligt att Ford Ranger höjer ribban vad gäller säkerhet inom transportbilssektorn, som tidigare varit något eftersatt."

Avancerat säkerhetsskydd

Som alla dagens Ford-produkter har nya Ranger utvecklats för att erbjuda heltäckande säkerhet och skydd. Den har en skyddande kaross i ultrastarkt stål som skyddar förare och passagerare vid en kollision och dessutom en helt ny ram som tar upp det mesta av krockenergin.

Avancerad datormodellering har använts för att genomföra mer än 9 000 krocksimuleringar innan man började krocktesta bilen på riktigt.

Som standard på alla hyttmodeller i Europa för första gången utlöses sidokrockgardinerna från taklinjen för att skydda huvudet på passagerarna vid en kollision från sidan. Skyddet omfattar båda stolsraderna i bilar med Double Cab och Super Cab och sträcker sig över den övre karossidan och rutorna från A-stolpen till C-stolpen.

Det finns också nya sidokrockkuddar fram som utlöses från sätets sidostoppning och skyddar bröstkorgen från sidokrafter. Dessa kuddar kompletterar krockkuddarna fram för föraren och framsätespassageraren. En förarkrockkudde i knähöjd är standard för alla modeller.

Annan passiv säkerhetsteknik är trepunktsbälten för alla sätespositioner, med bältessträckare och belastningsbegränsare i framsätet och bältespåminnare (Ford BeltMinder) som påminner framsätespassagerarna om att ta på sig bilbältena.

Förbättrad säkerhet för fotgängare

Utöver säkerhetstekniken för förare och passagerare har nya Ranger tagits fram med tanke på fotgängarnas säkerhet. Den senaste tekniken har här utnyttjats.

Funktioner som utvecklats i ett globalt Ford-projekt om fotgängarvänliga fordon har för första gången använts på en pickup. Här ingår en struktur under motorhuven som minskar risken för huvudskador samt en främre stötfångare i ett energiabsorberande material.

Innovativ aktiv säkerhet och förarassisterande funktioner

I nya Ranger används också aktiv säkerhetsteknik för att hjälpa föraren att undvika olyckor. En central standardfunktion är det elektroniska stabilitetsprogrammet (ESP; Electronic Stability Programme) som med hjälp av avancerade sensorer hela tiden övervakar fordonets beteende på vägen och ger bättre stabilitet och kontroll.

Systemet för släpbalansering (Trailer Sway Control) övervakar pickup och släp och vidtar lämpliga åtgärder om släpet skulle börja svänga. Den adaptiva lastkontrollen ger ytterligare stabilitet vid körning med tung last.

Vid körning i nedförsbacke ser utförskörningsregleringen (Hill Descent Control) automatiskt till att fordonet bromsar in så att det inte överskrider förinställd hastighet. I branta uppförsbackar hjälper backstartshjälpen (Hill Launch Assist) föraren att tryggt köra iväg utan risk för att åka bakåt också när bilen är tungt lastad.

Rangers ESP-system innefattar terrängsystem som känner av när pickupen kör på dåliga vägar och modifierar systemet för att garantera bästa balans mellan stabilitet och lämplig tidpunkt för ingrepp.

Nya Ford Ranger kan beställas redan nu och priserna startar från 233 000 SEK inkl. moms.

För pressmeddelanden, tillhörande material och högupplösta bilder och video, besök

www.fordmedia.eu alt. www.media.ford.com

Följ oss på www.facebook.com/fordofeurope,