Nya Ford Transit- och Tourneo Custom når toppbetyg i EuroNCAP test av transportfordon

·  Nya Ford Transit Custom blir det första fordonet i sitt segment som lyckas få det högsta betyget, fem stjärnor, av den oberoende bilsäkerhetsorganisationen Euro NCAP. Även den nya storbilen Tourneo Custom lyckas uppnå fem stjärnor.

·  Transit Custom som fått priset som 2013 års International Van of the Year, tog hem det klassledande resultatet 77 procent för övergripande säkerhet, 90 procent för barnsäkerhet och 84 procent för skydd av vuxna.

·  Ford får för första gången Euro NCAP Advanced-utmärkelser för nya tekniska funktioner på transportfordon; priset för filbytesvarningen innebär att Ford hittills tagit emot sammanlagt sju stycken olika  Advanced-priser, mer än någon annan tillverkare. Också Ford SYNC med nödhjälpsfunktion belönades av Euro NCAP.

Göteborg, 13 december 2012 – Nya Transit Custom bryter ny mark genom att som första fordon i sin klass lyckas få fem stjärnor, det högsta betyget, av den oberoende bilsäkerhetsorganisationen Euro NCAP. Samma toppbetyg fick Fords nya storbil Tourneo Custom.

2013 års International Van of the Year fick 77 procent på den övergripande säkerheten efter att ha genomgått Euro NCAP:s nya krocktester för tyngre fordon. Den nya modellen fick klassens bästa betyg för barnsäkerhet (90 procent), vuxensäkerhet (84 procent) och allmänna säkerhetsfunktioner (71 procent).

Ford fick också de första Euro NCAP Advanced-utmärkelserna någonsin för ny teknik på transportfordon. Med det nya priset för filbytesvarning har Ford fått sammanlagt sju Advanced-utmärkelser – mer än någon annan tillverkare. Också SYNC med nödhjälpsfunktion belönades.

”Transit Custom ger en ny definition av säkerhet i sitt fordonssegment”, säger Barb Samardzich som ansvarar för produktutveckling på Ford Europa. ”Vi har kombinerat en konstruktion i höghållfast stål med en fotgängarvänlig front och segmentets bästa säkerhetsfunktioner – och på så vis skapat en van som erbjuder den högsta säkerhetsnivån på marknaden. Det är något som vi vet att både åkerier och andra företagskunder kommer att sätta stort värde på.”

Den nya entonsskåpbilen Transit Custom är utvecklad för att ge bästa tänkbara skydd för förare och passagerare vid alla slags olyckor. Karossen består till mer än 40 procent av höghållfast och extra höghållfast stål. Fordonen har utsatts för mer än 4 500 krocksimuleringar och 30 verkliga krockar under utvecklingsarbetet.

Framvagnen har försetts med en hel rad funktioner som minskar risken att skada fotgängare vid en påkörning. Det är dessutom den första Transit-modellen som kan fås med ett utökat säkerhetssystem för passagerare i framsätet, där krockgardiner ingår.

”Det här utmärkta skyddet för förare, passagerare och fotgängare innebär att Ford Transit Custom sätter ribban högt”, säger Michiel van Ratingen, generalsekreterare för Euro NCAP. ”Vi har inte testat fordon i det här segmentet förut. Det känns bra att kunder som vill ha femstjärniga större fordon nu kan få det.”

Funktionen filbytesvarning gör så att ratten vibrerar och en varning visas på instrumentbrädan om föraren oavsiktligt är på väg att byta fil.

SYNC med nödhjälp innebär att förare och passagerare i Transit Custom kan få hjälp att kontakta den lokala larmtjänsten. Systemet behärskar hela 26 språk (vilket är bäst i branschen) och täcker därmed in 40 europeiska länder. Nödhjälpsfunktionen använder sig av information från bilens GPS-system, karta och mobilnät för att identifiera olycksplatsen. Därefter rings larmtjänsten upp med hjälp av en Bluetooth-ansluten mobiltelefon (som kan tillhöra föraren eller någon av passagerarna). Den här tekniken finns också på nya B-Max, Fiesta, C-MAX, Focus och Kuga.

”Euro NCAP Advanced-utmärkelserna belönar högklassiga säkerhetsinnovationer, och Ford är den första tillverkaren som fått en sådan utmärkelse sedan vi börjat testa tyngre fordon”, säger Andre Seeck, chef för Euro NCAP. ”Transit Custom-ägarna kommer nu att kunna dra nytta av säkerhets- och förarassistensfunktioner som tidigare bara funnits på personbilar.”

Tourneo Custom

Även den nya storbilen Tourneo Custom har fått fem stjärnor i säkerhetsbetyg av Euro NCAP. Bilen erbjuder enastående säkerhet både som privatbil och som fordon för företagens persontransporter.

Tourneo Custom, som har fått en personbilsliknande formgivning och utrustning, kan fås med åtta eller nio säten och två olika hjulbaser. Det är en storbil med fantastisk funktionalitet och hållbarhet samt en låg kostnad för ägandet.

Baksätena har fått en helt ny design och kan fällas undan i fler olika konfigurationer och även tas bort helt eller i segment. Passagerarmiljön är bekväm och ombonad.

Både Transit Custom och Tourneo Custom har precis börjat säljas på den svenska marknaden och priset börjar på 253 800 kr inkl. moms.

För pressmeddelanden, tillhörande material och högupplösta bilder och video, besök

www.fordmedia.eu alt. www.media.ford.com

Följ oss på www.facebook.com/fordsverige, www.twitter.com/fordsverige
eller www.youtube.com/fordofeurope