”Gojskoj” på Magnoliagården

”Gojskoj” på Magnoliagården

Vård- och omsorgsboendet Magnoliagården i Staffanstorp fick ett härligt färgglatt besök av papegojor och deras representanter ifrån Öresunds fågelförening. Föreningen har ca 100 medlemmar som är ifrån Skåne, Halland och Göteborg. De har även en Facebookgrupp som heter Papegojor i Skåne.

Det var det ett mycket uppskattat inslag och de boende fick delas in till två tillfällen samma dag så att alla kunde få plats. Det fikades samtidigt som papegojägarna berättade bl.a. om vad det finns för olika arter av papegojor och deras beteende. De boende ställde olika frågor om papegojor och en del ville mata dem. Två boende ville att Mimmi som är en gulpannad amazonpapegoja skulle sitta på deras axel. Åke som är en blåpannad gulvingad amazon härmade när man skrattade och en blå gul Ara som heter Arne sa ”God dag” när han blev bjuden på en nöt.

Samtalen om papegojor fortsatte ute på enheterna långt efter deras besök och många ser fram emot fler besök på Magnoliagården. Även Björkbacken i Dalby har haft papegojor på besök och fler boenden står på tur.

På bilden: Ulf Norrman från Öresunds fågelförening.