Personal och hyresgäst på Förenade Care Victoria ute i trädgården för att köpa fina blommor från butiken.

Pop-up blomsterbutik på Förenade Care Victoria

Leva Livet Inspiratör och Aktivitetsansvarig på vård- och omsorgsboendet Förenade Care Victoria tog samhället till boendet. När hyresgästerna inte kan gå ut i samhället tar vi samhället till Victoria istället, säger Charlotte Karlsson, Leva Livet Inspiratör på Victoria. De inledde ett samarbete med en lokal blomsterhandel och satte sedan upp ”Victoria Blomsterhandel” som en butik ute i trädgården. Efter att ha funderat lite på vad vi kunde göra för att göra livet så likt som vanligt för hyresgästerna kom vi att tänka på att ha en blomsterhandel för en dag här på Victoria, berättar Marianne Nörremölle Larsson, Aktivitetsansvarig på Victoria. Från den lokala blomsterhandeln köptes det in färgglada och lättskötta blommor, lite tomatplantor samt snittblommor. Hyresgästerna kunde gå ut i trädgården och köpa vackra blommor till sina lägenheter. Blomsterhandeln visade sig vara mycket populär och hyresgästerna uppskattade att de själva kunde gå ut och känna, lukta och handla precis som man alltid gjort förr. Vi hade två blommor kvar i slutet av dagen, så det var en lyckad aktivitet som vi kommer att göra om snart igen, avslutar Charlotte Karlsson, Leva Livet Inspiratör.