Vi sjunger och minns tillsammans.

Vi sjunger hjärna på Förenade Care Ferlin

Leva Livet Inspiratör Susanne Malmberg på vård- och omsorgsboendet Förenade Care Ferlin i Uppsala har genomfört ett projekt som heter ”Vi sjunger hjärna” där sången lockar fram minnen och skapar gemenskap bland boende och anhöriga.

Körsång bär nycklar till att öppna upp rum inom människor och vid exempel demens, afasi, stroke eller förvrängd hjärnskada är detta påtagligt. Sångerna blir minnesväckare. Musiken och välkända texters märkliga förmåga att leta sig in i otillgängliga rum i hjärnan skapar livskvalitet och glädje – inte bara för människor drabbade av funktionsnedsättning utan också för deras anhöriga.
”Vi sjunger hjärna” har utformats av Studieförbundet Bilda i samarbete med Alzheimer Sverige i ett projekt som finansierats av Allmänna Arvsfonden.

Susanne berättar om projektet: ”Jag ska erkänna att det var med en smula tveksamhet ifrån början om jag skulle kunna ro detta iland, dels var mina tankar om det skulle bli några deltagare och dels hur responsen från anhöriga skulle bli. Vad fel jag hade. Det har varit en fantastisk upplevelse att få vara med boende och anhöriga att sjunga. De som är drabbade av en demenssjukdom har blomstrat upp när de minns gamla sånger och tider. Även anhöriga har fått en fin stund genom att se sin mamma eller pappa komma ihåg stunder som de har haft tillsammans.

Den här kören innehåller inte bara sång utan även en reminiscensstund. Körledaren för ett samtal med deltagarna t.ex. om uppväxten och vilka minnen man har samt vilka sånger man kan knyta an till i samtalet. På så sett kommer vi in på vilken sång vi ska sjunga. Till glädje för boende och anhöriga kommer projektet att fortsätta även i år, men med ny körledare.

I min yrkesroll som Leva Livet Inspiratör har jag arbetat för att få in musiken till de boende. Det kan vara olika artister som kommer, allt ifrån trubadurer till en konsertupplevelse. Man ser en direkt reaktion från de boende, fötter rör på sig i takt till musiken och en del nynnar och sjunger med trots sin demenssjukdom. Detta är ett kvitto på att sång och musik är bland det viktigaste på ett vård- och omsorgsboende. Alla kan ta del och ha behållning utav sång och musik.”