Äldreboende skapar festivalstämning med tivolispel

Äldreboende skapar festivalstämning med tivolispel

Det är inte alla äldreboenden som har ett eget tivoli men på Forenede Cares Neptunigatan 59 kan boende nu roa sig med tivolispel och en matfestival. Snurra på lyckohjul, kasta ner burkar och dra i snöre är bara några av aktiviteterna som boende samlas kring samtidigt som de testar festivalmat som langos, munkar och kebab.

Idén till matfestivalen med tivolispel fick äldreboendet när de var ute på stan och såg International food festival.
– Jag kände att jag ville skapa en egen festival och samma glada känsla med tivoliaktiviteter hos oss också och började fundera på vilka grejer vi kan göra som funkar för alla, säger Emma Nilsson, Leva Livet-inspiratör Neptunigatan 59.

Den kreativa idén resulterade i fem veckors festival på boendets entréplan där boende tävlar i tivolispel som att dra i snöre, skrapa skraplotter, pricka bollar i hinkar med mera. Det testas även ny festivalmat som langos, munkar, churros och kebab. Varje vecka delas det ut kuponger, precis som på riktigt tivoli.
– Vem ska jag charma för att få fler kuponger? Jag har redan spelat upp mina, ropar Tommy som bor på boendet med glimten i ögat.

Vinsterna i de olika spelen är alltifrån kexchoklad till tandborste och näsdukar. Men det är inte vinsterna som är den största vinsten utan i stället stoltheten och känslan när de prickar den där bollen i hinken eller lyckas dra upp en storvinst på snöret.
– Våra boende var lite skeptiska först och sa att det var för svårt och att de inte skulle klara av att till exempel sikta. Men så ser man hur någon prickar bollen på första försöket eller lyckas kasta ner en storvinst och att kunna skapa den känslan, att de klarar av detta och visa att det går är oslagbart, säger Leva Livet-inspiratör Emma Nilsson.

Tivolispelen och matfestivalen har föga förvånande blivit lite av en succé.
– Näsdukarna var ingen storvinst men att delta i alla dessa aktiviteter tillsammans är verkligen roligt och det betyder mycket att kunna vara med, säger Ingegärd, som bor på boendet samtidigt som hon skrattar åt näsdukarna som hon precis fått upp på ett snöre.

Vilket är favoritspelet då?
– Det är nog kasta bollar i hinken som är min favorit eller den med pingisbollarna, jag träffade trots att jag inte kan sikta, säger Ingegärd.