Personalen hade övat på japanska och undersköterskorna Yvonne och Maisa mötte gästerna med att säga: ”Välkomna hit!” på japanska.

Äldreomsorgschefer reste från Japan för att ta del av vårt arbete

Postiljonens arbete i Höllviken sprider sig nu ända till Japan. Äldreomsorgschefer från Japan kom på studiebesök till Forenede Cares boende för att få reda på mer om hur vi arbetar med äldreomsorg i Sverige.

Äldreomsorgscheferna från Japan reste ända till Sverige för att studera den svenska äldreomsorgen eftersom den internationellt sett är lite av en förebild.

– Sättet ni arbetar på i den svenska äldreomsorgen är lite av en förebild, inte bara i Japan, utan internationellt. Vi har en åldrande befolkning med utmaningar med kompetensförsörjning och vill därför se hur ni arbetar, säger äldreomsorgschefen Jun Sakamoto.

Leva livet
Postiljonen i Höllviken valdes ut för att berätta mer om den svenska äldreomsorgen efter att äldreomsorgscheferna kontaktat Malmö universitet som i sin tur tipsat om Postiljonens fina arbete.

– När de kontaktade mig och ville göra ett studiebesök på ett äldreboende tänkte jag direkt på Postiljonen, berättar Jonas Olofsson, som är Universitetsadjunkt/Doktorand på Malmö Universitet och tidigare genomfört en forskningsstudie på just Postiljonen.

På besöket visades äldreomsorgscheferna runt och fick även njuta av livemusik som en dotter till en av de boende bjöd på ute på den mysiga innergården. Personalen hade också övat på japanska och mötte gästerna med att säga: ”Välkomna hit!” på japanska.

– Det känns som att ni fokuserar mer på att leva livet även när du bor på ett boende här i Sverige och att ni ser till vad varje individ vill göra för att må bra, säger Jun Sakamoto.

I framkant
Den svenska äldreomsorgen ligger i framkant när det kommer till att se människan och att satsa på kompetensförsörjning men när det kommer till välfärdsteknik ligger den japanska äldreomsorgen före. De använder till exempel robotar för att flytta och lyfta personer och kan även använda sig av digitala anteckningar som spelas in. Personalen kan alltså ha ett samtal med en patient som samtidigt dokumenteras digitalt så att de slipper lägga tid på att göra det i efterhand.

Det var dock en teknisk lösning på Postiljonen som var något helt nytt för de japanska äldreomsorgscheferna och som ledde till flera förvånade skratt – matstolarna med hjul på för att de äldre enklare ska kunna flytta på stolarna själva.

– Wow, bara detta var värt besöket sa de japanska äldreomsorgscheferna i kör samtidigt som de provsatt stolen och skrattade tillsammans.

"Känns stort"
Verksamhetschefen Rose-Marie Holmberg visade stolt runt och svarade med hjälp av en tolk på frågor om alltifrån kompetensförsörjning till hur vi arbetar med personcentrerad vård.

– Det känns stort att få visa hur det fungerar här hos oss och representera den svenska äldreomsorgen. Jag hoppas på att kunna skicka med vikten av kompetensutveckling hos personalen och att vi hela tiden jobbar för att göra det där extra, säger Rose-Marie Holmberg, Verksamhetschef.