Trivseln och tryggheten är hög på älreboendet Förenade Care Berzelius.

Förenade Care Berzelius bästa äldreboendet i Mölndal

Fantastisk personal, sjuksköterska dygnet runt, varierande aktivitetsutbud och hög trivsel är några av faktorerna till att de boende på Berzelius är nöjda och ger högt betyg i Socialstyrelsens enkät.

– Personalen är fantastisk och jag trivs jättebra, säger Ingrid Hyléen, 89. – Jag sökte hit själv för jag hade hört så mycket positivt om stället. Det känns verkligen tryggt att vara här, säger hon.

Enligt Socialstyrelsens enkät ”Vad tycker de äldre om äldreomsorgen” från 2020 var hela 95 procent av de äldre på Berzelius helt nöjda med sitt boende.

Joanna Nikola, chef på Berzelius äldreboende, är nöjd med siffrorna utifrån svarsfrekvensen.

– Det är trots allt ett kvitto på att vi gör ett bra jobb tillsammans. Vi jobbar som ett team där alla är lika viktiga, oavsett om du är vikarie eller chef, säger Joanna Nikola som alltid har sin kontorsdörr öppen för medarbetarna.

Berzelius ligger i centrala Mölndal bland villor och radhus med Fässbergs kyrka och omgivande grönområde i närheten. Här finns trädgård med boulebana, bärbuskar, blommor och odlingslådor. Kök och restaurang finns i huset samt möjlighet till både fotvård och tandvård.

Sjuksköterska finns i tjänst dygnet runt, arbetsterapeut och sjukgymnast under vardagar.

Aktivitetsansvarig med team arbetar enligt Förenade Cars Leva Livet-koncept som stödjer den enskilde till en meningsfull dag utifrån vanor, intressen och önskemål. Flera aktiviteter erbjuds dagligen.

Vården och omsorgen präglas av en helhetssyn på människan med grundtanken att alla har förmåga att själva välja hur de vill leva sitt liv.

– Vi tycker det är viktigt att allas behov blir tillgodosedda. Man ska kunna leva som man gjorde innan man flyttade hit, säger Joanna Nikola.