Förenade Care Björkgården tog emot Inspiratörspriset på Solna Stads Kvalitetsdag.

Förenade Care Björkgården vann Solna Stads Inspiratörspris

Björkgården fick ta emot inspiratörspriset för sitt arbete med ”Projekt Cykeltaxi” på Solna Stads kvalitetsdag. Björkgården har arbetar hårt med olika projekt för att alla boende ska känna meningsfullhet och livskvalitet i vardagen. Cykeltaxin bidrar med fart, fläkt och glädje.

Björkgården presenterade två tävlingsbidrag, "Projekt Cykeltaxi" och "Fågelcaféet", av de sex bidrag som gick till final. Medarbetarnas idéer och engagemang har skapat många fina samtal och upplevelser för de som bor på Björkgården. Att få känna vinden i håret när man susar fram på en cykel genom Solna eller ha givande samtal över en kopp kaffe där ämnet är något som alla kan samtala om och vara delaktiga i - att känna meningsfullhet och Leva Livet.

Finalbidrag 1: Förenade Care Björkgårdens Cykeltaxi för fart, fläkt och glädje i Solna, har tagit maximal fasta på användandet av en cykel med framvagn för två personer, som tillhandahållits av Solna Stad. Björkgården kallar den ”Cykeltaxin” och den möjliggör utflykter och utevistelser som inte har varit möjliga på samma sätt dessförinnan. Den skapar möjligheter att känna meningsfullhet och livskvalitet i vardagen.

Finalbidrag 2: Fåglar och natur flyttar in till Förenade Care Björkgården som har arbetat med sin profil Idrott och friluftsliv, vilket också innefattar naturteman. Alla människor har sett olika fåglar och har en relation till naturen omkring oss på ett eller annat sätt. Då föddes idén till projektet ”Fågelcafé” som kan vara ett forum för samtal och diskussioner om fåglar, djur och natur över en kopp kaffe.

Solna Stads Omvårdnadsförvaltning vill uppmärksamma, uppmuntra och belöna goda exempel inom vård- och omsorg och har därför instiftat ett kvalitetspris. Mer information om Kvalitetsdagen den 17 oktober 2019 kommer framöver att presenteras på Solna Stads hemsida, samt möjlighet att se Björkgårdens presentation av sina två finalbidrag av de sex finalisterna.

Grattis alla på Förenade Care Björkgården!