Erika Norlander Ekberg, verksamhetschef på Förenade Care Liljefors Torg 4 visar stolt upp priset tillsammans med hennes kollega.

Förenade Care Liljefors Torg 4 vann Kvalitetspris

Förenade Care Liljefors Torg 4 vård- och omsorgsboende i Uppsala fick häromdagen ett överraskningsbesök med anledning av att de utsetts till vinnare av Kvalitetspriset 2020. De uppvaktades med tårtor, blommor och härligt körsång av kören AFRO, som ledde till en spontan balkongkonsert med dans. Juryns ordförande Maria Ahrgren var också på plats för att lämna över en prischeck på hela 50 000 kronor.

Uppsala kommuns kvalitetspris har instiftats som en motiverande drivkraft för förbättringsarbete i kommunorganisationen och utgår från kommunens kvalitetspolicy. För att öka medvetenheten och viljan till utveckling har verksamheter fått nominera sig själva. Motiveringen från Förenade Care Liljefors Torg löd som följer; ”Förenade Care visar i flera mätningar goda resultat i jämförelse med andra både gällande kunder och medarbetare. I verksamheten genomförs löpande externa revisioner vars resultat visar på en välskött och strukturerad verksamhet där enskilda resultat är en direkt följd av inre kvalitetsarbete. Verksamheten bedrivs strukturerat och i samarbete med flera externa aktörer som berikar och utvecklar verksamheten. Stort fokus läggs på att anpassa verksamheten efter varje brukares behov och önskemål.”

– Liljefors Torgs verksamhetschef Erika och biträdande verksamhetschef Gunilla leder verksamheten efter ledorden öppenhet, delaktighet och transparens och har på det sättet lyckats få medarbetare, anhöriga, samarbetspartners och kunder att känna sig sedda och delaktiga. Deras kommunikativa ledarskap gör att anställda delar idéer och framför sina åsikter. De har med sitt ledarskap också lyckats implementera ledorden ”vi” och ”tillsammans” så att det genomsyrar verksamheten, berättar Susanna Gerhard, regionchef Uppsala.

Juryn för kvalitetspriset valde ut finalisterna och slutligen utsåg de årets pristagare. Prissumman är upp till 100 000 kronor och kan fördelas mellan en till fyra verksamheter varje år, detta år delade Liljefors Torg och en annan verksamhet på vinstsumman. Liljefors Torg hyllas för sitt arbete med att utveckla och förbättra sin verksamhet i linje med Uppsala kommuns kvalitetspolicy.

– Genom sitt engagemang under parollen tillsammans, glädje och delaktighet har de skapat en kraftfull dialog som lett till positiv förändring och utmärkta resultat, säger Susanna Gerhard, regionchef Uppsala. De har med framgång utvecklat vård- och omsorgsboendet Liljefors Torg och dess komplexa utmaningar på ett sätt som har stärkt Förenade Cares förtroende som välfärdsföretag, avslutar Susanna Gerhard.